undur ke belakang(form 1-2 kat maktab Sabah)

sebelum kita terus ke depan,kita undur sikit ke belakang..masa form 1 macam besa aku dan kaknah satu kelas...arwah bapa aku registerkan kami..dan dpt kelas yg sama..masa ni..aku satu family dah pindah ke Taman Asli(rumah sendiri kat KK).Rumah ni dekat ja ngan maktab Sabah...about 3 km...kalau jalan kaki..kalau dulu selama >10 thn kot kami duduk rumah kuarters pensyarah di maktab perguruan gaya(skrg dah jd institut perguruan gaya)....
nak cerita,kalau pagi aku n kaknah akan ikut van sewa bulanan kami(pakcik jaluddin..nama dia),tapi kalau masa balik..kami akan jalan kaki dr sekolah tu. ke rumah..dlm perjalanan balik tu kami akan merentasi,kem latihan polis ,hospital Queen Elizabeth(yg aku pernah kerja dah sekarang..padahal dulu tak pernah terfikir nak kerja kat ctu pun).

aku suka sgt sekolah kat sini...persaingan cukup hebat(dr segi pelajaran)...so berlumba2 kalau study...form1 pun ktrang dah start "stayed up" macam kat university plak,sampai 2-3 pagi baru tidur...bukan apa bnyk betul homework cikgu math kitrang bagi..tp best lah mencabar betul!!tp yg aku heran tak pernah aku ataupun kakak aku dpt topten kat kelas...ramai sgt kot yg "brilliant student" kat kelas tu...sampai susah betul nak maintain position...aku rasa sekali je aku dpt top ten itupun betul2 no 10....masa form 2 kalau tak silap aku...

masa sek menengah ni..aku n kaka aku join pandu puteri..."selalu bersdia"...and KKJR(kelab keselamatan Jalanraya)...3 kali kitorang join pertandingan peringkat sekolah,pantai barat n negeri Sabah...semuanya Johan...wah best o...dapat pen cantik..dari shell...suka sgt...aik pen je ke?adalah piala pusingan...tu yg aku tak perasan tu....trek nya masih ada lagi sampai sekarang kat tg Aru Beach...aku pernah bw fateen ke sini sekali.....haaah memory memang tak boleh di beli....

sedihlah takde pun gambar2 masa aku form 1-2...ni sbb aku takde camera lagi masa tu...so i've only had picture in my mind.....

masa aku dah kerja kat QEH,aku ada beberapa kali ajak husbnd makan kat Cafeteria Rohayu..cafe ni exactly kat depan maktab Sabah...tp yg buat aku sedih...disebabkan pembangunan area ni terlalu pesat..sekolah tu dah jadi monumen....half of it dah musnah...sebab ada terowong jalan yg dibina kat bukit tepi sekolah tu....dan entire sekolah tu dah dipindah only by name....kat depan Federal Office...tp sedihlah..sepatutnya bgnan sekolah tu di preserved...ni lagu maktab sabah yg aku masih igt....

Maktab Sabah Kami Agungkan,
Majulah Putera Puteri Kita,
Berganding Bahu Menuntut Pelajaran,
Demi Mencapai Cita-cita Mulia.

Berdiri Atas Kaki Sendiri,
Lambang Kemegahan Kami,
Menuntut Ilmu dengan Berani,
Dengan Hati Penuh Suci dan Murni

Berdikari Arah Kemajuan
Dengan Hati Yang Sabah dan Tabah
Maju Terus Maju Kehadapaan
Di Bawah Naungan Maktab Sabah.

hmm..sempat study kat Maktab Sabah ni pun 2 tahun jerk...itupun takde farewell yg proper memandangkn kitrng balik kampung the day arwah bapa aku meninggal...on 7 Nov 1992@ 7.10 am...same birth date dgn adik aku yg bongsu...(masa tu dia exactly 3 thn)...masa arwah meninggal tu pun kitorang yang attend adik beradik ngan mak aku(arwah hembuskan nafas terakhir kat rumah)...igt lagi masa tu aku kat telinga kiri ayah aku...ucapkan syahadah...(semoga Rohnya bersama org2 yang beriman..AL FATIHAH)

nak cerita semuanya berlaku terlalu pantas...tahu2...kami adik beradik dah tggl di kampung dan sekolah pun di kampung....termasuk lah mak aku.....kitrang tggl bersama nenek n datuk belah mak aku...tak sempat pun nak bertukar2 alamat ngan kwn2 kat Maktab Sabah...tahu2 dah kena berkenalan ngan org baru di SMK Membakut.pula..as usual aku n kaknah sekelas...

aku pernah citer yg our position kat Maktab Sabah hari tu tak pernahnya nak dpt top ten...tahu tak apa pula position kitrang kat sekolah kat kampung ni?huii..aku pun tak sangka boleh jadi best student tu kat sekolah ni.,ktrang dua org la...Alhamdulillah...ni mungkin serba sedikit sbb sebelum ni fight dgn "brilliant student" kat bandar tu jadi habit yg terbawa2 ke kampung....


Comments

Popular Posts