maaf ma'...buatmu risau..

pagi tadi sebelum breakfast..aku decide mahu call mak aku di kampung dulu...sebab biasanya selepas sembang2 masa breakfast dan sambung pulak rutin harian...mesti aku terlupa atau kalau teringat jam sdh menunjukkan jam 11 malam di Malaysia...so hari ni aku nekad...walaupun nasi goreng utk sarapan pagi ini sdh terhidang dengan kopi panas di atas meja...tuut...tuut...termengah2(krn berkejar untuk sambut telefon) dan kedengaran suara mamaku yang happy di hujung talian..bukan apa..kelmarin dpat offline mesej dari adik aku yg menyatakan mama risau..kenapa aku sdh tidak telefon ke kampung sebulan lamanya...hmm..sebenarnya bukan sengaja malah perjalanan masa terlalu pantas...haah..betul...rupanya2 sdh sebulan aku tidak menanyakan khabar berita di kampung semenjak makcik aku meniggal baru2 ni...maaf ma'...sayu mama ku tadi,kerana di tanyakan kakakku yg sulung,kak nah dan nijah...semuanya menyatakan aku tidak menelefon dan memberitahu khabar...sms pun jauh sekali...pasti terlintas di hati mamaku...takut2 sesuatu yg buruk berlaku...malahan adikku menambah aku jrg benar online di yahoo mesengger(sebenarnya invisible...dan ini mesti kes tak menjenguk blog ku yg hampir setiap hari aku update...:(...)...
aku kira sebab ini adalah kebiasaan ku semenjak aku dari bangku universiti lagi..berjauhan dari kampung,at least aku akan call ke rumah every 2-3 weeks..saja2 untuk bertanya khabar dan mengkhabarkan berita...lebih2 lagi semasa aku diwaktu2 kritikal untuk menduduki professional exam ku rasa setiap hari aku akan call sebelum dan selepas setiap paper, minta doakan mama di kmpung...so tabiat ini terbawa2 sehingga lah aku beranak pinak...
tetapi aku hairan dengan abang...menelefon untuk bertanyakan khabar maknya(mak mertuaku) sangat2 boleh dikira dengan jari...bukan hanya di UK ni...even semasa di Malaysia lagi...kalau ku tanya atau ku desak...katanya memang itu kebiasaan mereka adik beradik...malahan semasa masih undergrade di ukm dulu pun memang sangat jarang call ke kampung....kengkadang kasihan pulak dengan mak mertuaku...pasti dia rindu untuk mendengar suara anaknya...dan sekarang cucu dan menantunya...so aku merangkap anak menantulah sekarang yg main peranan..supaya abang boleh ubah budaya itu..yg aku kira tiada salahnya jika di amalkan...
tetapi terdetik juga dii hati kecilku yg paling dalam...hmm..mungkin anak lelaki dan perempuan inilah perbezaannya...family-bonding...wanita walaupun sudah bersuami dan beranak pinak masih lagi "bermanja2" dengan keluarga....

p/s sempat juga bertanyakan khabar kak lin...mama kata kakakku itu masih kurang sihat...malah untuk berjalan dari living hall ke dapur (lebih kurang 20 langkah)pun dia sudah termengah2...keletihan...hmm...rasanya jantung kak lin sudah makin lemah...tidak sekuat dahulu...YA Allah berikanlah kakak ku kesihatan yang Engkau rahmati...

Comments

Popular Posts