terima kasih cikgu..


Cikgu BM masa aku form 5 pernah pesan kat kami student yang belum pun kenal erti berkeluarga(berumahtangga)..Aku pelik kenapa cikgu aku tu benar2 tekankan ..jika dah beranak pinak nanti jgn lah membebankan ibu bapa yang sdh tua untuk menjaga cucu..sometimes sebab ada anak2 yang fikir itu boleh |save budget|...dan lebih percaya kepada ibu bapa sendiri mendidik anak2...kasihan ibu bapa kita yang sdh tua...semasa mudanya kudratnya di kerah utk menjaga kita..dan apabila sdh pencen..masa berehat pulak terpaksa diisi oleh beban menjaga cucu...nenek mana yang tidak sayangkan cucu..utk bermanja mungkin utk sehari dua iya mungkin biasa tapi berak ,kencing dan mandinya juga mereka yang kena jaga..sedangkan kita senang lenang meletakkan beban itu sepenuhnya di pundak org tua kita yang sdh uzur dan semakin lemah..kadang2...kasihan jika melihat org tua di layan algi teruk dari seorang amah...gaji amah memang tetap bulanannya kekdanag mencecah 500 setiap bulan ..tapi org tua kita??..kdg2 se sen pun tidak dihulur sbg tanda penghargaan...amah pula di beri cuti setiap 2 minggu sekali tapi org tua kita entah ada rehat entah tidak....

oo...skrg baru ku mengerti apa maksud cikgu ku itu...skrg baru aku boleh hargai pesanan nya yang berharga itu...terima kasih guru..terima kasih ibu kerana mendidikku..terima kasih amahku kerana setia merwat dan anak2ku sekiranya aku bekerja...

Comments

Popular Posts