Saturday, 31 May 2008

Tanya sama hati....






filem2 daripada Allahyarham Tan Sri PRamlee...evergreen..walaupun beribu kali menonton...arwah bapa aku minat betul ngan P Ramlee ni...hinggakan rambut pun ikut style dia...suara pun akan2...cewah..


lucu2..."kalau apply dapatlah"

BEING A MOTHER...

After 17 years of marriage, my wife wanted me to
take another woman out to dinner and a movie. She
said, 'I love you, but I know this other woman loves
you and would love to spend some time with you.'
* * *
The other woman that my wife wanted me to visit
was my MOTHER, who has been alone for 20 years,
but the demands of my work and my two boys had
made it possible to visit her only occasionally.
* * *
That night I called to invite her to go out for
dinner and a movie.
* * *
'What's wrong, aren't you well,' she asked?
* * *
My mother is the type of woman who suspects that a
late night call or a surprise invitation is a sign
of bad news.
* * *
'I thought it would be pleasant to spend some
time with you,' I responded. 'Just the two of us.'
She thought about it for a moment, and then said,
'I would like that very much.'
* * *
That Friday after work, as I drove over to pick her up I was a bit nervous. When I arrived at her
house, I noticed that she, too, seemed to be nervous
about our date. She waited in the door. She had curled her hair and was wearing the dress that she had worn to celebrate her last
birthday on November 19th.
* * *
She smiled from a face that was as radiant as an
angels. 'I told my friends that I was going to go
out with my son, and they were impressed,' she said,
as she got into that new white van. 'They can't wait to hear about our date'.
* * *
We went to a restaurant that, although not
elegant, was very nice and cozy. My mother took my
arm as if she were the First Lady. After we sat
down, I had to read the menu. Her eyes could only
read large print. Half way through the entries, I
lifted my eyes and saw Mom sitting there staring at
me. A nostalgic smile was on her lips. 'It was I
who used to have to read the menu when you were
small,' she said. 'Then it's time that you relax and
let me return the favor,' I responded.
* * *
During the dinner, we had an agreeable
conversation-nothing extraordinary but catching up
on recent events of each other's life. We talked so
much that we missed the movie.
* * *
As we arrived at her house later, she said, 'I'll
go out with you again, but only if you let me invite
you.' I agreed.
* * *
'How was your dinner date ?' asked my wife when I
got home.
'Very nice. Much more so than I could have imagined,' I answered.
* * *
A few days later, my mother died of a massive
heart attack. It happened so suddenly that I didn't
have a chance to do anything for her.
* * *
Some time later, I received an envelope with a
copy of a restaurant receipt from the same place
mother and I had dined. An attached note said: 'I
paid this bill in advance. I wasn't sure that I
could be there; but nevertheless, I paid for two
plates - one for you and the other for your wife.
You will never know what that night meant for me. I
love you, son.'
* * *
At that moment, I understood the importance of
saying in time: 'I LOVE YOU' and to give our loved
ones the time that they deserve. Nothing in life is
more important than your family. Give them the time
they deserve, because these things cannot be put off
till 'some other time.'
* * *
Somebody said it takes about 6 weeks to get back
to normal after you've had a baby.... somebody
doesn't know that once you're a mother, 'normal' is history.
* * *
Somebody said you learn how to be a mother by
instinct... somebody never took a three-year-old shopping.
* * *
Somebody said being a mother is boring....
somebody never rode in a car driven by a teenager with a driver's permit. Somebody said if you're a' good' mother,
your child will 'turn out good'....
somebody thinks a child comes with
directions and a guarantee.
* * *
Somebody said you don't need an education to be a
mother.... somebody never helped a fourth grader
with his math.
* * *
Somebody said you can't love the second child as
much as you love the first.... somebody doesn't have two children.
* * *
Somebody said the hardest part of being a mother
is labor and delivery....
somebody never watched her 'baby' get on the bus
for the first day of kindergarten ...
or on a plane headed for military 'boot camp.'
* * *
Somebody said a mother can stop worrying after her
child gets married....somebody doesn't know that
marriage adds a new son or daughter-in-law to a
mother's heartstrings.
* * *
Somebody said a mother's job is done when her last
child leaves home....somebody never had
grandchildren.
* * *
Somebody said your mother knows you love her, so
you don't need to tell her.... somebody isn't a
mother.
* * *


Friday, 30 May 2008

ubah itu...ubah ini...

Kaum perempuan ni kalau tak kerjanya mengalih2 perabot rumah bukan lah namanya pompuan..masuk ni rasanya dah > 5 kali aku ubah-atur kedudukan perabot rumah ni...bkan apa kalau tak ubah bored lah...asyik yg sama ja..tambah lagi rumah yg kami duduk kat UK ni kecik je(1/3 dari quarters yg aku duduk kat sabah nun...)so kalau takdak inisiatif mati boring lah alamatnya.....heheh...so kali ni meja study masuk biik kecik yg selama ni jadi bilik dobi ja...n...bilik operasi husbdn aku ngan trak2 RCnya...so nak bagi psikologi sikit...aku pun buat bilik tu adi bilik stdy dia..dan bilik utk aku blogging...hehe...so takdalah main RC tu memanjang...kurang2 kalauu nampak meja study tu ..insaflah sikit...hhaha..



tapi kali ni bukan sekadar perabot..fateen pun dah jadi bahan eksperimen atas ketidakpandaian aku menggunting rambut..hehe...(gunting rambut husbnd aku dah boleh tahan le...hehe)kesian fateen..kali ni aku gunting rambut depannya dah terlebih pendek...apa taknya aku suruh dia tgk atas...dia lagi mau tunduk..so aku dah salah estimate.hehe sorry fateen..tapi budak2 tak komplen..husbnd aku lah awal2 lagi dah ...kata kesian fateen...heee...tak bagi moral support langsung...sorry my dear....takpa rambut cepat je panjang(kataku dalam hati ..mengcomfort diri sendiri)

A Shoulder To Cry ON...

Life is full of lots of up and downs,
And the distance feels further when you're headed for the ground,
And there is nothing more painful than to let you're feelings take
you down,
It's so hard to know the way you feel inside,
When there's many thoughts and feelings that you hide,
But you might feel better if you let me walk with you
by your side,

And when you need a shoulder to cry on,
When you need a friend to rely on,
When the whole world is gone,
You won't be alone, cause I'll be there,
I'll be your shoulder to cry on,
I'll be there,
I'll be a friend to rely on,
When the whole world is gone,
you won't be alone, cause I'll be there.

All of the times when everything is wrong
And you're feeling like
There's no use going on
You can't give it up
I hope you work it out and carry on
Side by side,
With you till the end
I'll always be the one to firmly hold your hand
no matter what is said or done
our love will always continue on

Everyone needs a shoulder to cry on
everyone needs a friend to rely on
When the whole world is gone
you won't be alone cause I'll be there
I'll be your shoulder to cry on
I'll be there
I'll be the one you rely on
when the whole world's gone
you won't be alone
cause I'll be there!

And when the whole world is gone
You'll always have my shoulder to cry on....

tips for a mother like me...

Everytime after i called back home(LD/membakut)...this feeling will come to me...feeling that i am failed to be a good mother to fateen...every time we're online..Fateen is a way back from her own cousin..who is younger than her...who can talk fluently...who can greet Fateen more wisely and mannerly....sometimes i thought to myself...maybe i should stop calling back home and wait until Fateen can talk fluently soon....so for the time being..i should stop blogging but start browsing more parenting tips from internet...hehehe..


Between two and three years, your child’s language skills will grow by leaps and bounds. He will string more words together to create simple sentences, such as “Mommy go bye-bye.” He will be able to answer simple questions, such as “Where is your bear?” By 36 months he will be able to answer more complicated questions such as, “What do you do when you are hungry?” He will do more and more pretend play, acting out imaginary scenes, such as going to work, fixing the toy car, taking care of his “family” (of dolls, animals.)

You can help your child put all his new words together and teach him things that are important to know when you:

  • Teach your child to say his or first and last name.

  • Ask about the number, size and shape of the things your child shows you.

  • Ask open-ended questions that don’t have a “yes” or “no” answer. This helps them develop their own ideas and learn to express them. If it’s worms, you could say: “What fat, wiggly worms! How many are there?...Where are they going? Wait, watch and listen to the answer. You can suggest an answer if needed: “I see five. Are they going to the park or the store?”

  • Ask your child to tell you the story that goes with a favorite book. “What happened to those three pigs?” Reading spurs language development. Take him to storytime at your local library. Your toddler will enjoy sharing books with you as well as peers.

  • Do lots of pretend play. Acting out stories and role-playing create rich opportunities for using, and learning, language.

  • Don’t forget what worked earlier. For example, your child still needs quiet time. This is not just for naps. Turn off the TV and radio and let your child enjoy quiet play, singing and talking with you.

  • link

    basically this tips is to encourage me...to help my dear fateen talk more fluently...i have to be more effort in this rather than just wait and see....heheh...

    Thursday, 29 May 2008

    Happy birthday Kak Lin...


    bersama kak lin raya tahun lepas

    Kala ini waktu Malaysia adalah birthday kak lin yang ke 34 tahun,kakak ku yang kedua....namun kalau dilihat dari segi fizikalnya org tidak akan sangka dia sdh berumur lebih 30 tahun...ALhamdulillah ya Allah..Engkau berikannya kesihatan dan umur yg diberkati...Kak lin amat rapat dgn kakakku yang sulung sedari kecil..kerana beza umur hanya setahun...beliau sedari kecil telah didiagnos mempunyai sakit jantung berlubang(Ventricular Septal defect with TGA)..pernah ibuku membawanya untuk menerima rawatan itu di hospital Kuala Lumpur masa tu..namun surgeon tidak memberi jaminan untuk teruskan pembedahan...50-50....so ibuku pun membawa pulang kakakku yang masih kecil masa tu...dengan penuh penyerahan hanya kepada Allah..kerana sebelum beliau pulang semula ke Sabah...doktor telah memberitahu bahawa prognosis is very poor...and will not survive for a week....sedihnya ibuku masa tu hanya Allah yang tahu...ibu mana yang tidak kecewa dan sedih jika khabar buruk itu di beritahu....namun sgala2 nya adalah ramalan manusia sedangkan YAng MAha PEncipta ..MAha mengetahui segala perancanganNya...Allah panjangkan usia kakakku...kehadirannya dalam hidup kami sekeluarga amat2 bermakna....kakakku tidak bersekolah hngga ke pringkat tinggi...hanya sehingga tahun 4 ..kerana beliau yg selalu kelelahan apabla menaiki tangga sekolah...tapi waaupun dia tidak berpelajaran tinggi...aku ingat lagi yg kak lin lah yang mengajar aku membaca sehingga aku boleh lancar membaca sbelum aku masuk tadika lagi...satu lagi kelebihan kakakku..sangat teliti...kalau dulu(hmm hingga sekarang pun)sekiranya ada sesuatu yg hilang atau tersalah letak...minta saja kak in yg cari...insyaAllah pasti jumpa...so skrg kak lin lh menemankan mama di kampung...terima kasih kak lin...semoga ulangtahun tahun ini akan memberi seribu makna....dan kesihatan yg berpanjangan... buat kak lin ku tersayang...

    erti bersaudara....


    masjid ums

    hmm..cepatnya masa berlalu...rasanya baru semlm sampai di bumi soton ni dgn seribu kepayahan..dan alhamdulillah di permudahkan...kalau tidak kerana ukhuwah pasti urusan ke sini akan makin terasa bebannya..mujurlah ada sesama islam...memberi kami tempat berteduh bukan untuk sehari dua malah hampir sebulan menumpang teduh di rumah hamba Allah ni...kalau diikutkan belum pun pernah bersua muka..cuma berkongsi masalah dan pengalaman melalui corong telefon sahaja...alhamdulillah semoga Allah mempermudahkan segala urusan mereka satu keluarga....nak dikatakan itu satu tanggungjawab..ya mungkin saja boleh dikatakan tanggungjawab sesama muslim...lebih2 lagi apabila di perantauan...tapi apa2 pun keikhlasan keluarga ini untuk membantu hanya Allah sahaja yang mampu membalas...

    Wednesday, 28 May 2008

    Perjalanan

    Aku yang masih di perjalanan hidup ini
    Begitu lama berlegar di persimpangan dunia
    Menempuh jarak dan titian
    Rimba dan lautan
    Mencari sesuatu yang abadi

    Aku yang masih di perhentian hidup ini
    Begitu jauh mengembara ke serata dunia
    Mengejar siang dan malam
    Surut dan pasang
    Mencari suatu kebebasan
    Mencari satu kedamaian

    Di mana berakhirnya
    Perjalananku ini
    Esok dan lusa bukan miliku
    Oh Tuhanku
    Lindungilah hambamu yang hina ini
    Aku setia hanya padaMu
    Oh Tuhanku

    Di mana berakhirnya
    Perjalananku ini
    Esok dan lusa bukan miliku
    Oh Tuhanku
    Lindungilah hambamu yang hina ini
    Aku setia hanya padaMu
    Oh Tuhanku

    Aku setia hanya padaMu
    Aku setia hanya padaMu

    Pantun renungan Ust Akhil Hayy

    M Nasir....hijab kekasih...

    ni antara lagu2 yg jadi favourite aku n husband...aku minat M Nasir ni...lagu2 hasil ilhamnya memang berkualiti..

    M Nasir...Suatu Masa



    lirik yang menyentuh perasaan...walaupun ramai yg pernah nyanyi lagu ni termasuk Datuk Siti...tapi tak boleh nak ganti penyanyi asalnya

    Sunday, 25 May 2008

    BBq @stoneham


    my dear fateen


    azam


    bbq...daging2 burger...in situ


    antara yg hadir


    ibu2 berborak,bapa2 & adik2 bersukan


    beraksi di tmn bunga stoneham


    Ptg kelmarin...family2 soton(post & undergrade),berkumpul bersama2 di padang stoneham untuk makan2 sambil bbq...ramai juga yg dtg...bapa2 n adik bermain bola...manakala ibu2 berborak2...

    Wednesday, 21 May 2008

    Amalkan bercerita

    SEWAKTU mendidik anak, ada ibu bapa yang meng gunakan kekerasan sehingga anak menjadi takut kepada orang tua mereka. Tidak kurang yang tidak tegas mendidik dan membiarkan anak tanpa peraturan sehingga anak men jadi liar.

    Ada yang berkata, cara mendidik anak akan memberi kesan besar dalam hidup apabila mereka dewasa kelak. Ada juga yang mengatakan ibu bapa perlu mendidik anak bukan mengikut cara mereka dididik dulu tetapi mengikut per edaran zaman kini.

    Berikut petua yang mungkin boleh digunakan ibu bapa untuk mendidik anak:

  • Mendidik anak dengan pesanan dan arahan setiap hari, bersesuaian dengan tindak-tanduk serta amalan yang ibu bapa inginkan. Jangan sesekali bosan memberi pesanan kepada anak.

    Menurut satu kajian, piawaian memberi pesanan dan arahan kepada anak setiap hari adalah 200 kali bagi membentuk rutin kehidupannya.

  • Banyakkan bercerita dengan anak mengenai perkara yang baik. Cerita boleh diambil daripada al-Quran, kisah rasul dan sahabat. Malah, ibu bapa boleh mereka cerita sendiri kerana yang penting, ia mestilah boleh dijadikan teladan.
  • Selalu bersoal jawab dengan anak-anak secara istiqamah (berterusan). Bertanya anak hal yang dilaluinya sepanjang hari dan sentiasa berusaha menjawab soalan mereka secara hikmah.
  • Mengasuh anak melalui nasihat dan teguran. Nasihat dan teguran berlainan sedikit dengan pesanan dan arahan yang perlu dilakukan setiap hari. Nasihat dan teguran dibuat sesekali saja supaya anak tidak cepat bosan.

    Nasihat dan teguran adalah lebih menjurus kepada pem bentukan akidah, ibadah, amalan harian, akhlak, tanggung jawab dan seumpamanya.

  • Banyakkan bermain dan bergurau dengan anak serta sentiasa selitkan unsur nasihat yang bermanfaat.
  • Banyakkan memberikan latihan dan tugasan kepada anak termasuk kerja di rumah. Tugasan diberikan mengikut usia, tahap kemampuan dan kesesuaiannya dengan jantina anak.

    Pantau kerja dilakukan dan jangan kutuk anak jika mereka buat salah sebaliknya jika memuji, biarlah berpada-pada.

  • Amalan dan tindak tanduk ibu bapa menjadi contoh kepada anak. Ibu bapa sederhana memberitahu anak apa yang mereka perlu lakukan. Ibu bapa yang baik memberikan penjelasan mengenai apa yang diminta anak itu lakukan.

    Ibu bapa yang cemerlang memberikan contoh sesuatu perkara yang diberitahu dan dijelaskan kepada anaknya manakala ibu bapa mithali sentiasa menggerakkan anaknya untuk menjadi manusia cemerlang.

  • Menurut kajian pakar psikologi, galakan untuk anak harus diberikan 80 peratus manakala 20 peratus lagi untuk amaran. Galakan menjadikan anak lebih ceria di samping menjurus ke arah individu cemerlang.
  • Ambil berat kebajikan anak. Ibu bapa perlu tunaikan hak anak sewajarnya serta menyediakan keperluan yang mu nasabah untuk anak, sesuai dengan kemampuan ibu bapa itu.
  • Ibu bapa boleh menggunakan firasat dan gelombang minda dalam mendekati anak. Tidak perlu tunggu anak bercerita bila mereka berdepan dengan masalah.
  • Menjana keyakinan dan kekentalan diri anak. Ulama dan ahli psikologi menyarankan antara perkara yang boleh di lakukan dan dilatih kepada anak termasuk mengajar me nyimpan rahsia, latih mereka berpuasa serta membentuk kemahiran sosial anak contohnya berkawan dengan betul.

    Luaskan ruang lingkup pembacaan anak-anak serta me ngajar mereka cara membuat keputusan yang baik.

  • Kenal pasti kecenderungan dan minat anak. Selain da ripada memerhatikan sendiri anak-anak, boleh bertanya pada guru atau rakan mengenai hobi mereka kerana mungkin ada yang terlepas pandang.

    Pupuk minat mereka supaya mereka selalu gembira kerana anak yang ceria mudah menjadi insan cemerlang.

  • p/s kak nah...ada tah kanak-kanak atu......

    KALAU TAK SUKA PULANGKAN

    Sebak rasanya bila membaca kisah sedih di bawah. Sama-sama kita muhasabah
    diri dan perbaiki sikap dan layanan kita selama ini kepada ahli keluarga.Thanks Asmah for sharing....

    Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah.
    Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam
    garaj. "Horey! Papa balik!" Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi
    keretanya. "Tepi! Bahaya tau tak?" Jeritnya.Anak- anak termanggu. Cahaya
    kegembiraan di wajah mereka pudar. "Aimin bawa adik ke belakang." Arahnya
    pada anak yang sulong. Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak.
    Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa
    mereka. "Papa penat. Aimin ba! wa adik mandi dulu. Mama siapkan minum
    petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita," pujuk Laila.Dia
    yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar
    hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun."Hah! Main air. Bil
    bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutup paip tu! Buka
    shower!" Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya. "Asal
    saya balik rumah mesti bersepah. Kain baju berselerak. Apa awak makan
    tidur aje ke duduk rumah?" sambungnya kembali bila isterinya terpacul di
    belakang pintu. "Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama
    kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman." Balas isterinya
    lembut."Fail saya kat depan tu mana?""Mama letak dalam bilik. Takut
    budak-budak alihkan.""Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah
    tau tak? Fail tu patutnya saya bawa meeting tengahari tadi." Rungutnya
    sekalipun di hati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu.
    Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza.
    Dia tercari-cari riuh suara anak-anak dan wajah isterinya Laila
    Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa.

    "Saya nak ke out station minggu depan.""Lama? " Soal Laila."Dalam seminggu.""Cuti sekolah
    pun lama. Mama ikut boleh?" "Budak-budak? ""Ikut jugalah.""Dah! Takde!
    Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana . Tengok masa kat
    Legacy dulu tu&""Masa tu Amirul kecik lagi." Balas Laila. Wajahnya sayu.
    Dia masih berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak
    dari keputusan yang dibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan
    pinggan di hotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia
    berlaku. Lagipun apa sangatlah harganya p! inggan itu malahan pihak hotel
    pun tak minta ganti rugi. " Bolehlah Pa ! Lama sangat kita tak ke
    mana-mana." "Nak jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung,"
    Muktamad! Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya
    dihantar ke kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu
    isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti
    di pengkarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah
    bergegas semula untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab
    lama. "Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka
    bakar abah ambik bagi kamu!""Manalah saya ada masa.." "Takpe..pegang dulu.
    Kalau tak suka pulangkan balik!" Dia tersentak dari khayalannya. "Kalau
    tak suka pulangkan balik!" Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa
    tersindir. Tahukah bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu?
    Bukan..bukan tak suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan
    pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma.. "Mizi, makan!"
    Panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. "Jangan
    ikutkan hati. Yang sudah tu sudahlah."
    "Papa! Makan!" Jerit Aiman ,anak keduanya sambil tersengih-sengih mendapatkan dirinya.
    "Tak boleh panggil papa elok-elok. Ingat papa ni pekak ke?" Aiman menggaru
    kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tiba saja marah. Dia
    berpatah semula ke dapur."Awak masak apa?""Mama masak sup tulang dengan
    sambal udang!" jawab Amirul memotong sebelum sempat mamanya membuka mulut.
    "Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang
    selera!""Papa nak ke mana?" Soal isterinya perlahan."Keluar! ""Mama dah
    masak! Pa!""Awak saja makan!""Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah
    ma!"Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai
    mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati
    langkah papanya keluar dari ruang makan. "Kenapa sekarang ni papa selalu
    marah-marah ma?" Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi
    nasi. "Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan." "Abang tak suka tengok papa
    marah-marah. ." "Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam gorilla kan
    ?" Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila
    menjeling. Di hati kecilnya turut terguris Besar sangatkah dosanya hingga
    menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa?Syamizi menjengah ke
    ruang dapur. Kosong."Laila. ." serunya "Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ing
    at. Kerja Tuhan ni tak dapat kita tolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar.
    Kalau terus macam ni sakit kau nanti." Kata ibunya yang muncul tiba-tiba."
    Sunyi pulak rumah ni mak," "Lama-lama kau biasalah."Airmatany a menitis
    laju. "Kalau tak suka pulangkan!" Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat
    kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang
    amat sangat.
    "Papa beli apa untuk Aiman?" Soal Aiman sebaik dia pulang dari outstationnya. "Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu." "Tak ada lah?""Ingat papa
    ni cop duit?" Aiman termangu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur.
    Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya
    yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi
    hidangan minum petang. Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut
    itu. Riaknya tenang tapi ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya. "Awak tak sihat ke?"Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan. "Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi." Aimin mencelah di antara perbualan kedua ibu bapanya. Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di
    lantai. Aiman tercegat. "Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak tumpah tak sah!" Tempiknya membuatkan anak itu
    tertunduk ketakutan. Baju mamanya dipegang kejap.Lengan Aiman dipegangnya
    kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya
    hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cuba menghalang tapi dia pantas dulu
    menolak isterinya ke tepi. Aiman di pukul lagi. Amirul menangis. Aimin
    mendapatkan mamanya. "Perangai macam! beruk! Tak pernah buat orang
    senang!"Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam
    pelukkannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat
    kekasaran suaminya terhadap anak-anak. "Cukuplah pa. Papa dah hukum pun
    dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan. " Ujar Laila perlahan "Macamana
    awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya? Tengok anak
    orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjat sana
    , kecah barang. Gila apa?" Omelnya kembali.Shamizi meraut wajah. Bukan
    kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan
    hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya
    terhadap anak-anak dan isteri. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu
    mudah melemparkan kata-kata yang bukan-bukan terhadap mereka.

    "Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam?
    Rimas betul duduk dalam rumah ni." Laila menyuruh anak-anaknya bermain di
    halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton
    dengan tenang. Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca
    pecah. "Celaka betul!" Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja.
    "Abang!" "Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan
    rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!" Getusnya kasar. Akhirnya
    tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu
    hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadi semakin
    pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amirul di
    tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukan sekolahnya.
    Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan.Shamizi terasa puas hati.
    Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikit pengajaran pada
    anak-anak. "Pak Ngah, Eddie nak balik!" Shamizi terpana. Dia mengangguk.
    "Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti."
    Alangkah mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti
    Laila. Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila
    tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan
    mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma
    dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih
    baik dari A. "Laila"

    "Papa nak ke mana hensem-hensem gini?" Dia tersenyum sambil menjeling ke cermin meninjau
    bayang isterinya yang kian sarat. "Wangi-wangi lagi. Dating ye?" "Saya ada
    makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk staff." Ujarnya
    masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya."Ikut boleh?""Dia tak ajak
    family. Sta! ff only!" Terangnya sedangkan difikirannya terfikir lain.
    Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akan turut
    menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang. "Dalam
    setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawak kami."
    "Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini, panjat
    itu ini. ""Papa pesanlah.."" Nantilah besar sikit." Dalihnya."Kalau tunggu
    besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak ikut pergi mana
    pun.""Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,"Laila
    terdiam. "Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki.""Saya pergi kejap
    je. Lepas tu terus balik." "Mama tanya sikit boleh?" Dia mengangguk "Bos
    tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan anak-anak?" Mereka dia
    tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa keluarga mereka
    bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan hakikatnya
    anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidangan untuk
    anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alas kainnya.
    "Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik,"
    ujar Mr. Kwai, tuan rumah.Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata
    itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun
    dia rasa serba tak kena bila bersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang
    bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya
    Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika
    dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara
    sedang Laila cuma perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff
    wanita yang lain. Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan
    isteri dan anak-anaknya pada rakan-rakan. "Kalau tak suka pulangkan!"
    Kata-kata itu semakin keras di fikirannya. Pagi itu anak-anak sekali lagi
    dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut
    berebutkan tempat duduk di meja makan menyebabkan air cuci tangan tumpah
    ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepala kedua-duanya di
    lagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli dengan perkelahian.
    "Kamu semua ni..kalau macam ni daripada ada elok tak ada. Menyusahkan! "
    Laila merenungnya dalam.. Matanya berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa
    menyalaminya seperti selalu. Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum
    menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat
    melihat Laila mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya.
    Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu
    masih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga
    tidak dijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila
    tak pernah lupa.. "Kalau tak suka pulangkan," Kali ini dia benar-benar
    menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulang selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi.
    Tetap dia tak dapat tidur dengan lena. Di halaman belakang hanya ada
    kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal dan berlari mengejar bola tak
    lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi di bilik air juga tidak lagi
    kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana.
    Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga. Selaut rindu mula
    menghambat pantai hatinya. Laila.Benarlah, kita hanya tahu harganya bila
    kita kehilangannya. Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk
    berubah. Laila pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka
    dirempuh sebuah kereta lain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalk
    an satu pun untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat
    yang bakal dilahirkan dua bulan lagi..Dia menangis semahu-mahunya bila
    menatap wajah lesi anak-anak dan isterinya. Dia meraung memeluk tubuh
    Laila yang berlumuran darah. Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk
    bagaimana pun dipandangan harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya
    Laila dipulangkan.

    Puding kastad

    Desert hari ni aku try puding kastad jagung...sebab mudah dan cepat buat menda alah ni tu yg aku pilih hehe...

    Bahan-bahan

    • 1 cawan tepung kastad
    • 1 cawan gula
    • 1 cawan jagung dalam tin
    • 5 cawan santan
    • sedikit garam

    Cara-cara

    1. Blend jagung. Kemudian masukkan semua bahan-bahan di atas. Kacau sampai sebati
    2. Masak di atas api yang sederhana. Sambil dikacau sehingga berkilat
    3. Masukkan ke dalam loyang
    4. Bolehlah dipotong apabila puding telah sejuk

    so selamat mencoba!

    Tuesday, 20 May 2008

    My study group aka best friend...



    di puncak gunung kinabalu...2002

    di pulau manukan,sabah..2002


    aku ngan ella


    aku ngan mas n husband



    aku,mas,ella,ana

    Aku punya study group masa kat kubang kerian dulu..ada 6 orang..bukan senang nak form study group ni kalau tak komited...maklumlah memasing ada tugasan memasing..and kena present kat group utk bagi org paham..aku ni nama je anak cikgu...tapi nak mengajar orang tu betul2 aku takde bakat...tu yang aku pilih nak jadi doktor(padahal nak jadi menda lain banyak lagi kan...kuikui)..grup aku ni...geng2 repeaters la...sebab first year sangkut...tapi byk hikmah jadi repeater nih..kalau satu menda tu kita belajar 2 kali so akan terlebih paham..insyaAllah...and confident tu bertambah ...walaupun mula2 tu rasa rendah diri..tapi lama2 menda tu hilang macam tu je...usm yang lain nya..kalau failed i phase tu maksudnya kena repeat year...beb..bukan reseat paper ke hape...tapi besa lah dunia medic...kalu tak repeat pro 1....ada 2 profesional exam lagi menunggu...so it's a common thing...

    ok..balik mau cerita pasal study group aku ni..rasa nya aku dah sentuh sikit dalam entry sebelum ni...tapi saja lah...

    Ella@suhaila-orang johor..sekarang dah berumahtangga and ada anak sorang,sifatnya penyayang n prihatin..la ni keja kat hospital Seremban/melaka..tak ingat la pulak.....tapi aku rapat ngan dia ni sebab selalu duduk rumah dekat pontian nun..byk kali...everytime ada cuti panjang dan aku tak balik kg..dia pernah dtg sabah buat elektif sesama...3 org lagi kwn

    Ana@Suhana-org melaka tapi asal usul johor gak..single lagi(still available..ceh memandai je aku)dia ni rajin cari duit..pastu skit2 melancong ...wah ana hebat mu...dia ni anak yg patuh pada mak ayahnya...sekarang kerja katsalah sebuah klinik kesihatan kat johor...dia ni kalau masa study group boleh tahan juga...boleh jadi cikgu...sampai la ni aku suka n admire tulisan tgn dia...ada seni gtu...

    Mastura@mas-ni roomate aku..org johor gak...BBU...tapi la ni kerja kat KL..ikut suami...suami nya clinical partner dia...hehe..comel jek dorang ni masa bercinta2 dulu...dia ni maintain slim and tinggi... tak tau la ni...tgh pregnant anak pertama...dia pun buat elektif ngan aku kat Sabah dulu...

    Awanis@awan-kalau aku nak describe awan ni...mmg mcm awan lah..unpredictable...kejap mendung kejap cerah..hehe ..jgn marah ye..dia jenis yang rajin kerja..tapi tak suka menda2 skema nih...(hmm..aku pun)...kalau masa student dulu..kalau dia bawa keta ...huu...macam F1 tu..tapi dia ni suka tolong orang...dan penyayang n prihatin...

    Ogyta@rozita-dia ni pun org johor(kota tinggi kot)...dah berumahtangga ngan kengkwn kami gak...dgr anak dah 2 org ke?tapi last dengar dia ni keja kat utara nun...ikut suami ..tapi tak pasti la ni kat mana..dia ni roomate ella..

    dan ada satu persamaan kami ni-suka mkn char kueh teow abg lab..kat depan USM tu..hehe

    satu nak cerita kebaikan study group ni...dalam satu kalii buat study group tu..iA ada 5-6 topik besar yang kita dapat faham...sbb masing2 akan cuba fahamkan kengkawan lain bagaiman cara kita fahamkan topik tu...dan begitu juga kwn2 yang lain...kalau sendiri nak faham 5-6 topik tu bukan senang....

    lagi satu...suka duka dikongsi bersama....

    van tumpangan pilihan..

    Kalau aku letak lagu2/playlist kat tepi ni mesti ada cerita disebaliknya...firstly thanks to Asmah..sbb bagi aku cilok koleksi lagu2 nostalgia zaman2 form 3-5 aku dulu..best oo...walaupun busy ngan study..siap ada lagu2 koleksi...sambil2 study kat rumah(sekolah harian)..masa tu blum ada lagi Era.fm..so dengar radio sabah atau radio muzik jelah...walaupun takde pilihan..byk juga lagu2 best...sambil2 study pasangle earphone kalau tak bukak je memekak di bilik aku ngan kak nah study..kalau ada lagu best siap rekod tu...tapi iyalah radio lama(radio nenek aku)..so sound nya pun lum canggih mana..masa tu mak aku belum beli lagi..hi fi..hehe..mama aku selalu berleter sb menda ni..mcmna korang study ngan lagu sekali..the keluarlah cerita collegue mama di maktab Kent dulu selalu study ngan lagu2....akhirnya Failed...tapi kisah teladan ni tak memberi kesan langsung ngan aku n kaknah..sebab kami belajar kadang2 depan TV tu...tangan pegang pen tapi mata ke TV...kuikui...

    Satu lagi..masa zaman2 form 3-5 ni kami selalu temankan mama pegi bandar KK atas urusan2 rasmi..(kota kinabalu)..so siapa yang akan ikut tu..atas pilihan mamaku sendiri..ni sebab belum ada siapa yg pandai bawa vannete peninggalan arwah ayah aku lagi masa tu..so kami pegi town(dlm 2jam perjalann)menaiki van tumpangan...kalau aku ngan kak nah kena ada syarat..van apa yg kami mau naik..van tu kena ada sound system yg cun dan boleh menggegarkan gegendang telinga ni..dan lagu2 nya mesti tidak membosankan,pemilik van yang paling kami suka naik van c nordin...hehe..igt lagi namanya..kalau naik van ni sebatu lagi ko dah dengar bass dia yg cun tu....ada satu atau 2 van lagi yg ada kriteria ni..so kalau lambat terpaksa lah naik van kapcai yang tiada sound system langsung..alamatnya boring nak matilah dalam van tu 2jam..siap tertidur2 lagi...sambil kepala tersentak2 kebelakang...hahaha...


    so lagu2 search ni salah satu favourite lah..dan masa tu tgh meletup...so c nordin ni advanced skit..masa tu dia ada cd player..so ditambah lagi ngan sound system yng canggih..ntah power amp apa dia pakai...so kalau naik van dia ni..kompom nda tidurlah...hehe..

    p/s adik aku lah yg ada koleksi search ni..minat betul dia..adik pompuan ok..bukan lelaki...sampai anak dia pun nama laila dah...

    resepi daging masak palembang n bubur lambuk daging

    kalau ikutkan namanya..macam banyak ja kena prepare..tapi sebenarnya simple ja..so hari ni after buat bubur lambuk tengahari tadi..ptg ni terasa nak masak daging masak palembang pulak..bukan senang aku nak begitu...selalu nya masak sekali sehari tu pun...bercinta..alhamdulllah...hari ni rasa bersemangat sikit compare u previous week...
    so ni resepinya...simple dan mudah..aku cari dari internet..hajah maimunah punya resepi..(terima kasih)

    1/2 kilo daging (hiris nipis)
    15-20 biji bawang merah (lagi banyak lagi sedap) / 4-5 labu bawang merah (bombay) (blend halus)
    6-7 ulas bawang putih (blend halus)
    15-20 batang cili kering (blend halus) (kalau nak lagi pedas pun boleh)
    2 tbsp kicap cair
    4-5 tbsp kicap pekat
    2-3 batang serai (dititik)
    Minyak masak
    Garam

    Cara Membuatnya


    Tumis bawang merah, serai dan bawang putih sehingga wangi.

    Masukkan cili yang sudah diblend tadi dan masak hingga cili garing.

    Masukkan daging dan kacau rata.

    Masukkan kicap cair dan kicap pekat dan masak sehingga daging empuk. (boleh tambah air sedikit)

    Masukkan garam untuk perisa (jangan banyak sebab sudah ada kicap cair).



    sertakan kat sini resepi bubur lambuk daging...

    * 1 cawan beras
    * 3 cawan air
    * 4-5 ulas bawang merah
    * 2 ulas bawang putih
    * sedikit halia
    * 2-3 sudu besar rempah kurma
    * sedikit kulit kayu manis, buah pelaga & bunga lawang
    * 1 mangkuk daging/ atau lebih -ikut selera masing masing (dihiris nipis)
    * 1/2 cawan santan
    * minyak untuk menumis
    * daun ketumbar (hiasan)
    * bawang goreng (hiasan)
    * garam & gula secukup rasa

    Cara-cara

    1. Panaskan minyak, tumis kulit kayu manis, buah pelaga bunga lawang. Kemudia masukkan bawang, bawang putih & halia yang telah dia kisar bersama.
    2. Bila dah naik bau, masukkan rempah kurma. Jika terlalu kering, masukkan sedikit air. Masak hingga naik minyak.
    3. Masukkan pula daging, beras & air. Biarkan bubur merenih sehingga daging dah beras masak.
    4. Bila bubur dah masak..masukkan santan, rasa garam gula, & masak lagi sehingga mendidih.
    5. Hiaskan dengan bawang goreng & daun ketumbar.


    so selamat mencuba...

    Tuesday, 13 May 2008

    Kuih siput

    Kuih siput ni salah satu favourite aku since aku kecik2 lagi....sebelum datang uk ni pun bawa 2 bungkus besar kuih siput yang makcik aku buat sendiri..resepi dari makcik aku tu belum dapat lagi(tgh tunggu kaknah tanyakan)

    haa..akhirnya dapat resepi kuih siput dari weston...hehe mekasih kakna
    Special dari Weston...

    Cara-cara nya ialah..

    Tepung Gandum..
    Telur sebiji
    planta atau santan..dicampurkan sehingga lembut..
    Garam secukup rasa(sr)
    Gula(sr)
    ajinomoto(sr)
    ketumbar(sr)
    rempah kari(sr)
    jintan putih(sr)
    lada kering secukupnya
    udang kering di blend (kalau mau la)
    daun sup
    dua tapak tangan dan minyak untuk menggoreng...hihihi...

    p/s: perencah2 tu pandai2 la ikut rasa sendiri...dari babu rusnih tu..

    ...so yg ni respi yg aku jumpa dalam mesra.net...nampak lebih kurang mcm yg aku buat masa sekolah menengah dulu...so kalau dah ada resepi makcik aku baru aku masukkan kemdian...

    bahan2nya...

    4 cawan tepung gandum
    4 cawan udang kering
    1 sudu ketumbar
    ½ biji kelapa
    4 cawan minyak
    3 biji bawang merah
    1 sudu jintan manis
    1 sudu jintah putih
    2 sudu lada sulah
    Sedikit garam dan ajinomoto
    Cara:

    Semua bahan di tumbuk halus kemudian di gaul dengan tepung. Panaskan minyak anggaran 2 cawan(hmm bab panaska minyak ni aku ndak sure sangat la..ada ke ndak makcik aku buat gtu), kemudian gaulkan dengan tepung hingga rata. Masukkan santan kemudian uli sampai lembut dan tekan ke atas acuan kemudian gorengkan hingga masak dan kuning.

    selamat mencuba

    p/s Asmah kan aku lupa lagi mau bekalkan luqman kuih siput tu...

    Friday, 9 May 2008

    Kehidupan di alam barzakh

    SETIAP insan yang bertemu ajal, baik mati ditanam di dalam tanah, menjadi makanan ikan di lautan dalam mahupun terbakar mayatnya sehingga menjadi debu dan bertaburan di udara, pasti bersemadi di alam barzakh.

    Seksaan kubur itu tetap ada, cuma berbeza mengikut amalan masing-masing. Roh yang ingkar suruhan Allah sewaktu hidup di dunia akan tetap ditanya dan mendapat seksaan, sebaliknya si mati yang beramal soleh akan beroleh keselamatan.

    Seperti dinyatakan oleh Rasulullah SAW, alam kubur adalah tahap pertama untuk menuju akhirat. Ia tempat yang sangat indah, tapi boleh juga menjadi tempat paling menggerunkan.

    Apabila mayat dimasukkan ke dalam kubur, tinggallah dia bersendirian tanpa teman, tiada lampu, tiada makanan dan minuman. Di saat itu baru dia tahu sama ada bakal ke syurga atau neraka.

    Mayat orang mukmin, segala solatnya diletakkan ke arah kepalanya, puasa di sebelah kanan, zakat di sebelah kiri dan semua kebaikannya diletakkan ke arah dua belah kakinya.

    Apabila datang seorang mukmin dari arah kepala mayat, solatnya akan berkata, ‘dari arahku ini tiada tempat masuk’. Begitu juga jawapan daripada puasa, zakat dan kebaikan di setiap arah masing-masing.

    Akhirnya, mayat itu diarah duduk dan dia dapat melihat bayang-bayang seperti matahari, lalu mayat itu memohon kepada Mungkar dan Nakir untuk mengerjakan solat.

    Jawab kedua-dua malaikat itu: “Engkau akan dapat bersolat sebentar nanti. Jawab dulu pertanyaan yang akan kami ajukan.”

    Dijawab mayat itu bahawa Nabi Muhammad SAW adalah rasul utusan Allah yang membawa kebenaran.

    Selepas itu dua malaikat itu memberitahu: “Jika demikian halnya engkau menjadikan pegangan hidupmu dan ketika matimu, begitu juga halnya ketika dibangkitkan Allah nanti, insya-Allah.”

    Bagi calon ahli syurga, dibukakan pintu syurga untuknya bersama ucapan “Itulah tempat tinggalmu dan apa saja yang disediakan Allah di dalamnya.”

    Setiap detik dipampangkan kepadanya keindahan syurga. Sedikit pun mereka tidak bosan menatapnya walaupun bertahun-tahun di dalam kubur menunggu tibanya kiamat.

    Kuburnya juga diperluas dan diterangi cahaya. Kemudian rohnya dihimpunkan bersama roh solihin seumpama seekor burung di sebatang pohon di syurga. (Imam Ahmad bin Hanbal).


    p/s Setiap kematian itu adalah peringatan bagi yang hidup...AlFatihah buat allahyarhamah Hjh Saimah(nenek saudara yang meninggalkan dunia pagi tadi di kg Weston..jumaat 9/5/08)

    Wednesday, 7 May 2008

    Jagalah kebersihan....


    “Jagalah Kebersihan Tandas Awam”


    Pernah tak terfikir…bahawa kebersihan tandas tu mencerminkan keperibadian…aikks?kenapa tandas pulak…salah satu lah..ni pendapat aku…kalau kat sekolah..setahu aku..tak pernah ada sessi secara direct nak ajar kita bagaimana nak cuci toilet/bathroom secara objektif..betul tak…ke sekolah korang ada..paling2 pun kalau sesapa yang sekolah asrama tu..tau2 dah ada roster dorm yang kena cuci toilet row memasing….jgnkan di sekolah..even di rumah ada ka?ibu bapa yng tekankan menda alah ni..kalau sebut toilet semua orang buat muka jijik yang kengkononnya kalau buat muka mcm tu dia jenis “pembersih” orangnya…for me..jgn sebut pasal bersih kalau toilet sendiri tak mencerminkan kebersihan pemiliknya…

    Aku timbulkan menda ni bukan apa…kami(aku,kakak dan adik aku) pernah mendapat didikan secara praktikal semasa aku form 1 dulu…ada kelas ka?tak ..arwah bapa aku yang ajar…kebetulan rumah kami yang lama dulu ada 3 bathroom…dan masa tu kami dah takdak pembantu rumah ..memandangkan kami semua dah besar panjang…so bapa aku ajar dari A_Z..tapi takdaklah lecture umum..bapa aku ajar..macaman nak sental mangkuk tandas tu supaya jadi putih berkilat..dan hilang segala kotoran yg tak diingini…macamna nak bersihkan alas duduk dia tu…sampailah ke sinki..so start dari direct\-learning dari bapa aku tu..selepas2 tuh…cuci toilet dah jadi tugas kami 3 org ni…so menda tu dah jadi amalan sampai ke hari ini…dan perkataan jijik tak pernah terlintas …dan sikap ni terbawa2 sampai ke hostel…dan sekarang ni ke rumah sendiri lah…hmm..thank u bapa...itu pun nama satu ilmu yang bermanfaat...

    p/s tapi yang aku tak faham kalau ada manusia2 yang suka simpan "harta karun" dia tu..bukan rajin nak flush ke hapa...kucing pun kambus apa "harta karun" mereka...fikir2kanlah...

    U raise me up..

    When I am down and, oh my soul, so weary;
    When troubles come and my heart burdened be;
    Then, I am still and wait here in the silence,
    Until you come and sit awhile with me.

    You raise me up, so I can stand on mountains;
    You raise me up, to walk on stormy seas;
    I am strong, when I am on your shoulders;
    You raise me up: To more than I can be.

    You raise me up, so I can stand on mountains;
    You raise me up, to walk on stormy seas;
    I am strong, when I am on your shoulders;
    You raise me up: To more than I can be.

    You raise me up, so I can stand on mountains;
    You raise me up, to walk on stormy seas;
    I am strong, when I am on your shoulders;
    You raise me up: To more than I can be.

    You raise me up, so I can stand on mountains;
    You raise me up, to walk on stormy seas;
    I am strong, when I am on your shoulders;

    Basic pizza dough....

    1 Teaspoon active dry yeast
    pinch sugar
    170 ml warm water
    250 ml flour
    1/2 teaspoon salt
    60 ml olive oil


    1.Place yeast,sugar and water in a large bowl and mix to dissolve.Set aside in a warm, draught-free place for 5 minutes or until foamy.

    2.Place flour and salt in a food processor and pulse once or twice to sift.With machine running,sloly pour in oil and yeast mixture and process to form a rough dough.Turn dough onto a lightly floured surface and knead for 5 minutes or until soft and shiny.Add more flour if necessary.

    3. Lightly oil a large bowl,then roll dough around in it to cover the surface with oil.Cover bowl tightly with plastic food wrap and place in a warm, draught-free place for 1 1/2- 2 hours or until dough has doubled in volume.Knock down and remove dough from bowl.Knead briefly before using as desired.

    Makes 250 g dough

    source:popular pizzas and pasta

    Tuesday, 6 May 2008

    Mesti baca...

    Jam sudah menunjukkan pkl 1 pagi waktu london...aku ni agaknya manic-state kah apa?sdhlah tadi pagi mengemas rumah yang ntah brp lama sdh aku nda kemas,siap ubah perabot sana sini..pastu malam pulak mata ndak ngantuk...husbnd aku yg mula2 bersemangat mau study...tau-tau dia yg ter"kulai 'dulu...Fateen ntah apa angin nya hari ni...awal pulak anak dara aku tu masuk tidur...kalau dua tiga malamm sbelum ni dia lah yg ajak aku bersengkang mata mahu habiskan action2 movie di channel 32...bersemangat dan makin bulat mata nya kalau tengok action2 movie nih...malam ni ada juga action movie tapi cerita perang dulu2.."Kingdom of Heaven"...agaknya fateen belum tahu sejarah(bukan agaknya...dah memang iya pun belum tahu)..itu yang buat dia bosan tengok movie malam ni...hmm...aku suka tgk movie ni..walaupun aku ni...bukan minat sejarah pun..ingat lagi masa besok nya mau SPM..paper sejarah...adakah patut malam tu juga baru aku habiskan baca buku rujukan sejarah aku ..itupun bahagian summary jak..nasib baik cikgu sejarah aku ndak tahu...dan yang paling aku ndak pecaya boleh lulus..kredit pulak tuh...hmm...nasiiib..kalau failed bikin malu negara seja....

    hei..better aku masuk tidur,nanti solat subuh terlepas lagi..sdhlah subuh sini pkl 3.30 pgi...berapa kali sdh subuh aku jadi subuh dinasour(bukan gajah lagi...)teruk betul...


    p/s jgn peduli ngan entry aku kali ni yang mengarut jak..tapi kalau sdh terbaca...jgn nyesal..terima jak kenyataan yg sdh abis baca...kuiuikui...

    Saturday, 3 May 2008

    Pesanan Terakhir Rasulullah S.A.W (Isi Khutbah terakhir rasulullah SAW)

    Ketika Rasulullah SAW mengerjakan ibadah haji yang terakhir, maka pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijarah di Lembah Uranah, Bukit Arafah, baginda menyampaikan khutbah terakhirnya di hadapan kaum Muslimin, di antara isi dari khutbah terakhir Rasulullah SAW itu ialah:


    "Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

    "Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

    "Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.

    "Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

    "Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal saleh.


    "Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

    "Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.

    "Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."

    sumber

    Siapa Khalifah Umar ibni Abd al Aziz

    Pemerintah selalunya melantik pegawai untuk mengawasi rakyatnya. Aku melantik kamu untuk mengawasi diriku dan kelakuanku. Jika kamu mendapati aku melakukan kesalahan, bimbinglah aku atau halanglah aku daripada melakukannya.

    - Umar ibni Abd al-Aziz.


    Siapa dia Umar ibni Abd al-aziz?dari kata2nya saja kita boleh agak dia bukan calang2 orangnya...

    Pemerintahan Umar bin Abdul-Aziz

    Hari kedua dilantik menjadi khalifah, beliau menyampaikan khutbah umum. Dihujung khutbahnya, beliau berkata “Wahai manusia, tiada nabi selepas Muhammad saw dan tiada kitab selepas alQuran, aku bukan penentu hukum malah aku pelaksana hukum Allah, aku bukan ahli bid’ah malah aku seorang yang mengikut sunnah, aku bukan orang yang paling baik dikalangan kamu sedangkan aku cuma orang yang paling berat tanggungannya dikalangan kamu, aku mengucapkan ucapan ini sedangkan aku tahu aku adalah orang yang paling banyak dosa disisi Allah” Beliau kemudian duduk dan menangis "Alangkah besarnya ujian Allah kepadak" sambung Umar Ibn Abdul Aziz.

    Beliau pulang ke rumah dan menangis sehingga ditegur isteri “Apa yang Amirul Mukminin tangiskan?” Beliau mejawab “Wahai isteriku, aku telah diuji oleh Allah dengan jawatan ini dan aku sedang teringat kepada orang-orang yang miskin, ibu-ibu yang janda, anaknya ramai, rezekinya sedikit, aku teringat orang-orang dalam tawanan, para fuqara’ kaum muslimin. Aku tahu mereka semua ini akan mendakwaku di akhirat kelak dan aku bimbang aku tidak dapat jawab hujah-hujah mereka sebagai khalifah kerana aku tahu, yang menjadi pembela di pihak mereka adalah Rasulullah saw’’ Isterinya juga turut mengalir air mata.

    Umar Ibn Abdul Aziz mula memeritah pada usia 36 tahun sepanjang tempoh 2 tahun 5 bulan 5 hari. Pemerintahan beliau sangat menakjubkan. Pada waktu inilah dikatakan tiada siapa pun umat Islam yang layak menerima zakat sehingga harta zakat yang menggunung itu terpaksa diiklankan kepada sesiapa yang tiada pembiayaan untuk bernikah dan juga hal-hal lain.

    Hari-hari terakhir Umar bin Abdul-Aziz

    Umar Ibn Abdul Aziz wafat disebabkan oleh sakit akibat diracun oleh pembantunya. Umat Islam datang berziarah melihat kedhaifan hidup khalifah sehingga ditegur oleh menteri kepada isterinya, "Gantilah baju khalifah itu", dibalas isterinya, "Itu saja pakaian yang khalifah miliki".

    Apabila beliau ditanya “Wahai Amirul Mukminin, tidakkah engkau mau mewasiatkan sesuatu kepada anak-anakmu?”

    Umar Abdul Aziz menjawab: "Apa yang ingin kuwasiatkan? Aku tidak memiliki apa-apa"

    "Mengapa engkau tinggalkan anak-anakmu dalam keadaan tidak memiliki?"

    "Jika anak-anakku orang soleh, Allah lah yang menguruskan orang-orang soleh. Jika mereka orang-orang yang tidak soleh, aku tidak mau meninggalkan hartaku di tangan orang yang mendurhakai Allah lalu menggunakan hartaku untuk mendurhakai Allah"

    Pada waktu lain, Umar Abdul Aziz memanggil semua anaknya dan berkata: "Wahai anak-anakku, sesungguhnya ayahmu telah diberi dua pilihan, pertama : menjadikan kamu semua kaya dan ayah masuk ke dalam neraka, kedua: kamu miskin seperti sekarang dan ayah masuk ke dalam surga (kerana tidak menggunakan uang rakyat). Sesungguhnya wahai anak-anakku, aku telah memilih surga." (beliau tidak berkata : aku telah memilih kamu susah)

    Anak-anaknya ditinggalkan tidak berharta dibandingkan anak-anak gubernur lain yang kaya. Setelah kejatuhan Bani Umayyah dan masa-masa setelahnya, keturunan Umar bin Abdul-Aziz adalah golongan yang kaya berkat doa dan tawakkal Umar bin Abdul-Aziz.


    di petik dari sumber

    Kuasai teknik CPR yang betul

    KEMATIAN mengejut akibat serangan jantung, lemas, renjatan elektrik dan tercekik mungkin boleh diselamatkan sekiranya diberi rawatan kecemasan dalam jangka masa 10 minit selepas kejadian.
    ...selanjutnya

    Hmm..sekarang ni kerajaan dah mula galakkan orang awam supaya tahu buat CPR(cardiopulmonary resuscitation)...manalah tahu kot2 terjadii depan mata kepala kita sendiri...atau dalam keluarga kita sendiri...ada betulnya..tapi sekurang2nya sebelum cuba biar berilmu...basic kena tahu orang bilang....sebab just imagine kalau tiba2 org buat cardiac massage tu tanpa tahu dimana harus diletak tangan dan banyak mana mahu tekan..nanti makin teruk pulak condition patient kalau sdh smpai hospital atau paling kurang paramedik datang...sebab kalau di tengok sekilas pandang macam tekan tu di perut padahal..di sternum..dan area yg di tekan tu pun tidak jauh dari kwsn gastrik...

    Tapi apa2pun ni satu perkembangan yg baik...hmm..tapi jagn jadi mr bean ni sudahlah

    Friday, 2 May 2008

    cerita bersiri Jipun...@ Jepun

    Masa kecik 2 dulu aku masih ingat lagi first cerita Jepun yang ditayangkan di rtm masa tu...kalau aku nda silap Rin Hanikoma yang first keluar..pastu Oshin...pastu ada lagi cerita ninja Jipun...The ninja kot tajuknya...watak2 dalam cerita tu yin(selalu pakai baju merah,aku suka dia ni cantik,rambut panjang pastu) yang heronya kunun2 si Sasuka...igt lagi dorang ni nda pakai kasut pun,pakai tali ja lilit2 dikaki...tapi yang paling best tu kalau sudah bintang2 tajam dorang tu keluar,tu yang aku suka...sebenarnya sampai sekarang ni aku masih tertanya2 apa sebenarnya jalan cerita dia tu...padahal bapa aku siap rakam lagi masuk video tape masa tu...tapi tau2lah skrg ni sdh berkulat nda boleh pakai sudah.tapi balik pada jalan cerita tu...sebab masa kecil bukan mau tau jalan cerita suka tengok dorang2 ni ber"antam"...kami ni yg perempuan kebanyakan mau jadi si Yin tu ...hahahah...siap buat bintang dari kertas lagi tu...aku pun nda pasti igt lagi ka nda buat bintang tu...rupanya tanya ngan husbnd aku pun minat juga cerita ni..dia lagi dahsyat siap buat bintang dari besi...baru macam butul-butul..dia bilang...wuuiih..luka lah ni anak orang...

    Tu zaman2 ninja..nda lama lepas tu(around 1989/90...lebih kurang 19 tahun yg dulu) ..keluar pulak cerita Moreo Attack(ntah betulkah tu ejaan dia..apabah tu maksudnya nika?)...wah ni pun best hoo..masa tengok tu cerita nda pun terfikir yang tu just trick jak..igtkan betul2...adakah patut..main volleyball siap somersault...putaran berpusing...idup2 bah kana tipu...tu juga salah satu kami adik beradik ni minat main volley ball.Jangan heran style rambut heroin dia tu(chun..kalau nda silap) pun ada org tiru tuh...

    Lepas tu keluar pulak cerita Miss Comet...ni pun best...cerita fantasi...

    Lepas2 tuh semua cerita jepun2 jiwang....aku nda minat sudah tingu...

    p/s..boleh tengok moreo attack tu dalam youtube...hehe thanks sapa yg upload cerita tu..tapi sayang nda sampai habis

    Blog Archive