Friday, 16 January 2009

announcement

another version of my blog klik here

Akibat cinta....

Sekilas rumusan daripada program Al kulliyah petang tadi...alhamdulillah pendekatan al kulliyah semakin efektif..kali ni dijemmput seorang putri yg pernah terlanjur dengan seorang lelaki bukan islam...dan akhirnya tertangkap bersekedudukan ....dia di bawa ke raudatus sakinah..dan menginsafi dirinya di sana...setelah menyadari yg dia tersesat jalan...dan telah mengorbankan maruah dirinya demi sebuah cinta...
Ustaz yg menjadi moderator ketika itu menanyakan soalan kepada putri apakah yg membuatkan dia terngadah dari kesilapan yg dilakukannya ini(sehingga ke tahap melarikan diri dari rumah,meniggalkan pelajarannya di universiti serta meninggalkan keluarganya demi lelaki yg dicintainya..putri lantas menjawab..terlintas difikirannya yg mengapa dia sahaja yg menghadapi bahana perbuatannya...sedangkan lelaki itu tidak terkesan sedikit pun..dan setelah menerima input rohani selama putri di raudatusakinah beliau kembali ke pangkal jalan..

di akhir rancangan tersebut...umi..salah seorang pendidik di raudatussakinah berkongsi pengalamannya tentang sepasang kekasih yg beraksi tidak senonh di khalayak ramai(meraba2) tanpa perasaan malu dan segan silu...umi yg tidak tahan dgn maksiat di hadapan matanya lantas menuju ke pasangan kekasih tersebut...lantas memberi salam...

umi:Assalammualaikum...kamu berdua ni dah kahwin ke?

pasangan:oo..belum makcik(dengan angan yg meraba itu masih di dalam baju si gadis yg masih berbaju sekolah)

umi:kalau belum kahwin,lebih baik balik dan masuk meminang cepat..dah kahwin besok meraba lah puas2...

moral of the story...klau nampk perkara lagha sebaik2nya terus di tegur...sebab jika kita berdiam diri ,si pelaku akan menganggap apa yg dilakukannya itu mendapat persetujuan ramai...

NAsihat ustaz untuk menjauhkan diri dari terjerumus..

1.berkawan dengan rakan2 yg soleh-solehah(baik)

2.mengisi masa lapang dengan benda2 berfaedah(ada dua perkara yang melalaikan manusia...masa lapang yg tidak diisi dan kesihatan yg tidak baik)


3.cinta manusia sebelum kahwin tidak memerlukan pengorbanan

4.Murabaqah...anak2 yg berjauhan dgn ibu bapa cepat terdorong(so..ibu bapa kena selalu beringat dan mengawasi anak2)

doa:Ya Allah aku mohon dijauhkan dari jatuh nya nikmat ,dari jatuh nya rahmat...

Thursday, 15 January 2009

Al-Mathurat

esok,kakak pegi sekolah...


Fateen menangis lagi semasa aku hantar dia ke taska pagi ini...sepanjang perjalanan tu dia sebut2 "bapa'nya...(tak tahu apa significantnya)...fateen rindu ka?atau dia mahu bapa bela dia kala dia menangis begitu..sbb dia tahu aku tidak akan berkompromi dgnnya kali ni....mujur aku berjaya pujuk dia yg nanti kita akan call bapa...tapi depan pintu taskanya dia meragam lagi..so tu terpaksa aku pekakkan telinga sekejap untuk meniggalkannya bersama cikgunya....

semalam aku tidak hantar dia ke taska..dan dia sendiri berkata.."esok,kaka pegi sekolah"..dan pagi ini juga dia cakap menda yg sama"esok kaka pegi sekolah"..aku faham sangat kalau fateen ckp begitu..maksudnya dia tak mahu la tu ke sekolah...esok jak!!...hahaha...tapi minggu ni jak aku boleh ambil fateen awal dari biasa ..tapi kalau aku sdh start keja next week...aku kena ambil dia after office hour...

Tuesday, 13 January 2009

thanks izan...


Thanks izan for this lovely award...

so this award goes to...kak anom,asmah and kak kin....enjoy!
"Ya Allah,Selamatkanlah bumi Palestin dari kekejaman israel..laknatullah...amin"

p/s kecewa dan marah dengan sikap kurang ajar penduduk israel sendiri...menonton pengeboman kejam ke atas Gaza seolah2 melihat pertunjukkan bunga api..siap berkonvoi motorsikal berkuasa besar beramai2 menuju ke tempat tinjauan dan bersorak gembira apabila terlihat bom tentera israel di jatuhkan meranapkan bumi Gaza....(seperti yang ditontonkan dlm TV3 2 hari lepas...)

Monday, 12 January 2009


cozy day...raining outside...little faez not ready to sleep tight yet...kejap2 buka mata..."sleep2 little chicky"..hehe..not watching tv ..listening to selected song at my pC...do some blogging..next week i'll started to work...after a long break... 1 year+2 months(maternity leave)...sempat 2 weeks keja before my ML..

Hmm...my mom must be alone at this moment...my 2 nephews..going to school...usually at this "silent" moment she would remember mmore about arwah KAklin(really wierd to mention kaklin with that"title") coz for us she still here....watching us...still awaiting for our news...and became a messengger between us and mama....to ask about kampung condition..she was the one we always asked....about money matter/about mama and her health condition....everything is going through her...thru texting .."apa bar kamu jan?" that the normal tex she would send to my phone..if she felt we are not calling back home for so long,she would send any latest news from home to us(all her seven siblings).....but everything is over now...

for me..she is the one and only..the best sister i ever had...i really miss her at this moment...........AL FATIHAH...for my dear kak lin...may u rest in peace there

still here...
You looked at me and saw what I never could see
You made me feel more than I thought I could ever be
And when I needed a friend you were always there to lift me up
To make me strong
You're not gone

You're still here
With me all the time
You're still here
When I close my eyes
I still see you
I still feel you
And we'll never be apart
You're still here
Still here in my heart
In my heart

Because of you I knew how it felt to be loved
You made me feel beautiful 'cause you believed I was
And I will never forget how you touched my life
You made me feel like I belong
You live on

You're still here
With me all the time
You're still here
When I close my eyes
I still see you
I still feel you
And we'll never be apart
You're still here
Still here in my heart
In my heart

All my life
You'll be in my life
You'll be part of me
I'll just think of you and you'll still be
You'll still be here

Still here
You're with me all the time
You'll still be here
Still here
When I close my eyes
I still see you
I still feel you
And we'll never be apart
You're still here in my heart

You're still...
I still feel you
And we'll never be apart
You're still here in my heart
In my heart
In my heart
In my heart
Still here

p/s today exactly 1 months since kak lin leaving us...

belanja dulu dan sekarang...

Masih ku ingat...semasa aku dengan kak nah di matrikulasi USM...pernah berkongsi sebungkus nasi bungkus...(to be true)memang satu bungkus nasi tu susah hendak di habiskan kalau seorang...sangat banyak..jadi oleh kerana harganya pun berpatutan dan dikira murah dengan lauk pauk yang ada..so kami pun ambil keputusan untuk berkongsi sahaja...

semasa aku di kelantan pun...walaupun dengan duit biasiswa yg ada..mencukupi untuk belanja harian..tapi oleh kerana ingin berjimat jika hendak beli tiket flight balik sabah,terpaksa lah bab duit makan di "potong" sendiri...mujurlah aku duduk di kelantan....makanan sangat murah dan mengenyangkan walaupun dengan hanya RM1.50(nasi kerabu+ikan+solok)...aku kira jika pun harganya sdhnaik sekarang pasti masih dlm lingkungan yg berpatutan...

Cumanya aku hairan kenapa budak2 zaman sekarang yg study seolah2 tidak pernah mencukupi duit belanjanya...satu sahaja dalam fikiranku...jika rm 100 diberkan dalam seminggu pasti sekurang2nya rm 20-30 dibelanjakan untuk beli "reload handphone"..so baki duit yg ada rm 70 sememangnya sangat cukup untuk belanja makan jika tidak membeli peralatan lain...kalau pun sekali mkn rm5..kalau mkn 2 kali sehari...untuk seminggu ..guna matematik sedikit la..(rm10x 7)=rm 70...tapi bygkan jika reload itu di beli lebih dari rm30..obviously tidak akn cukup utk makan...kalau aku dulu..kalau sdh asyik mereload dan untuk tujuan"bergayut" selalunya minta top up kanlah dgn che abang..tu...(lagilah kalau sdh bekerja kan!!)

Semasa aku ngan kaknah masuk universiti sekali dulu..memang perit...kena pandai2 lah control belanja agar tidak terlalu menyusahkan mama yg memang sedia susah...sendiri kena ingat dan pandai mengukur baju di badan sendiri..kalau tahu asl keturunan tu dari keluarga yg susah dan kurang mampu..belanja pun kena berpada2..niat di hati supaya tidak membebankan mama..dan biarlah bersederhana asalkan cukup makan,dan konsep "berpapa asal bergaya" tidak pernah kami praktiskan.mungkin sbb niat kami begitu..alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan pembelajaran kami hingga mendapat ijazah..

teringat pulak aku kisah anak maid ku yg terpaksa dtg ke Sabah juga mengikut jejak langkah ibunya..walaupun cita2 nya ingin melanjutkan pelajaran di dalam bidang kedoktoran..tapi oleh kerana tiada siapa yg mampu menanggung perbelanjaan..dia rela menguburkan cita2nya yg satu itu...dan bekerja demi keluarganya...

p/s ukur baju di badan sendiri

Thursday, 8 January 2009

update

hmm..pejam celik pejam celik Faez zakwan sdh berumur 52 hari...so meaning what?lagi 8 hari lagi akuakan kembali bertugas...lately FAez dah tukar sleeping patternnya...kalau dulu sebelah ptg adalah masanya untuk tidur...tapi start pkl 12 tghri dia akan start "berjaga" sampai lah pukul 430 ptg...dan after evening bath...baru dia tidur sampailah pukul 10 mlm...so ada bagusnya kalau sleeping patternnya begitu at leat pagi2 subuh tu dia jrg terbagun mlm danmenangis kecuali hendak minum saja...

Fateen pulak after 2 days went to school,she started having fever(common thing if u send ur child to taska)...obviously Fateen had history of contact with a few friend who's having fever on the first day she went to school...so aku pun bagilah MC 3 days(termasuk esok)hehe...

my dear princess....



Aina dan Nurin(anak2 kak nah)


Fateen dan Nurin


semenjak abang balik,sangat lah sedikit gambar2 ku yg terbaru yg ...(sbb selalunya abg lah jadi photographer)..mujur ada tripod dan anak2 ku yg sporting(mmg suka bergambar..termasuklah faez)...so ini antara hasilnya..

Wednesday, 7 January 2009

Alam barzakh...

Alam Barzakh adalah stasiun perjalanan Akhirat ketiga yang menakutkan. Tentang alam Barzakh banyak disebutkan di dalam Al-Qur'an dan hadis, tersurat dan tersirat. Di dalam Al-Qur'an Allah swt berfirman:

وَمِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إلى يَوْمِ يُبْعَثُون

“Dan di belakang mereka ada Barzakh sampai hari kiamat.” (Al-Mukminun: 100).


Imam Ja’far Ash-Shadiq (sa) berkata: “Demi Allah, yang kutakutkan atasmu adalah alam Barzakh.” Sahabatnya bertanya: Apakah Barzakh itu? Beliau menjawab: “Alam kubur sejak kematian hingga hari kiamat.” (Al-Bihar 6: 267)

Panggilan Sedih Penghuni Kubur

Di dalam kitabnya Lubb al-Lubab Ar-Rawandi mengatakan:
Dalam suatu riwayat dikatakan bahwa orang-orang yang telah meninggal, mereka datang setiap Jum’at pada bulan Ramadhan. Mereka berdiri dan masing-masing mereka memanggil dengan suara sedih dan menangis:
"Wahai keluargaku, wahai anak-anakku, wahai kerabatku, sayangi aku dengan sesuatu semoga Allah menyangimu. Ingatlah kami, jangan lupakan kami dengan doa. Sayangi kami dan keterasingan kami. Kami telah diabadikan di penjara yang sempit, kesedihan dan penderitaan yang lama masanya. Maka sayangi kami, jangan bakhil kepada kami dengan doa dan sedekah untuk kami. Semoga Allah menyayangi kita sebelum kalian seperti kami.

Alangkah sedihnya kami! Kami sebenarnya mampu sebagaimana kalian mampu.
Wahai hamba-hamba Allah, dengarlah pembicaraan kami, jangan lupakan kami, karena kalian pasti akan mengetahui dan merasakan besok. Infakkan apa yang kalian miliki. Dahulu kami juga miliki, tetapi kami tidak menginfakkan di jalan ketaatan kepada Allah, kami menahannya di jalan kebenaran, sehingga karunia itu menjadi malapetaka bagi kami dan bermanfaat bagi orang lain. Sayangi kami walaupun dengan satu dirham, sepotong roti atau segelas minuman."

Kemudian mereka memanggil: "Cepatlah kalian menangisi diri kalian, menangisi segala yang tidak bermanfaat bagi kalian sebagaimana kami menangisi diri kami dan segala yang tidak bermanfaat bagi kami. Bersungguh-sungguhlah kalian sebelum kalian seperti kami." (Mustadrak Al-Wasail 2: 162, bab 39, hadis ke 697)

Pentingnya Sedekah dan Doa untuk Ahli Kubur
Dalam kitab Jami`ul Akhbar disebutkan, sebagian sahabat berkata bahwa Rasulullah saw bersabda: “Berikan hadiah untuk keluargamu yang telah meninggal.”
Kami bertanya: Ya Rasulallah, apa hadiah untuk orang-orang yang telah meninggal?
Rasulullah saw menjawab: “Sedekah dan doa.”
Selanjutnya Rasulullah saw bersabda:
“Sesungguhnya setiap hari Jum'at arwah orang-orang yang beriman datang ke langit dunia vertikal dengan rumah mereka. Masing-masing mereka memanggil dengan suara yang sedih sambil menangis: Wahai keluargaku, wahai anak-anakku, wahai ayahku, wahai ibuku, wahai keluargaku, sayangi kami semoga Allah menyayangi kalian dengan apa yang telah dihadiahkan kepada kami. Celakalah kami, hisab (perhitungan) dibebankan pada kami, sementara yang memanfaatkan orang lain.

Mereka memanggil keluarganya: "Sayangi kami walaupun dengan satu dirham, atau sepotong roti atau sehelai pakaian. Semoga Allah memberi pakaian dari pakaian surga."

Kemudian Nabi saw menangis, dan kami pun ikut menangis bersama Nabi saw, sehingga Nabi tidak mampu berbicara karena banyaknya menangis. Kemudian beliau bersabda:
“Mereka adalah saudara-saudara kalian dalam agama. Mereka telah dihancurkan oleh tanah sesudah mereka memperoleh kebahagiaan dan kenikmatan di dunia. Mereka memanggil dengan kata-kata celaka dan penyelasan atas diri mereka. Mereka berkata: Celakalah kami, sekiranya apa yang kami miliki kami infakkan dalam ketaatan dan keridhaan Allah, niscaya kami tidak membutuhkan kalian. Kemudian mereka kembali dengan sedih dan menyesal. Karena itu, segeralah kalian bersedekah untuk keluarga kalian yang telah meninggal.” (Jami’ul Akhbar: 169)

Dalam hadis yang lain disebutkan:
“Tidaklah kamu bersedekah untuk orang yang telah meninggal, kecuali malaikat mengambilnya di puncak cahaya yang sinarnya memancar sampai ke tujuh langit, kemudian ia berdiri di tepi liang kuburnya seraya memanggil: Assalamu`alaikum wahai penghuni kubur, keluargamu memberikan hadiah ini untukmu, lalu penghuni kubur itu mengambilnya dan membawanya ke kuburnya, sehingga menjadi luaslah tempat pembaringannya.” Kemudian Imam (sa) berkata: “Ingatlah, barangsiapa yang menyayangi orang yang telah meninggal dengan sedekah, ia memiliki pahala di sisi Allah sama dengan pahala orang yang berperang di perang uhud; dan pada hari kiamat nanti ia akan mendapat naungan arasy Allah, hari tidak ada naungan kecuali naungan arasy. Dengan sedekah orang yang hidup, yang meninggal dapat diselamatkan.” (Jami’ul Akhbar: 169)

Ada suatu kisah seorang pemimpin Khurasan (Iran), ia pernah mimpi meninggal. Dalam mimpinya ia berkata: Kirimkan padaku sisa yang telah kamu berikan pada anjing, karena aku sangat membutuhkannya. (Safinah Al-Bihar 2: 557)

Dalam kitabnya Zadul Ma`ad Allamah Al-Majlisi berkata: Hendaknya yang hidup tidak melupakan orang-orang yang telah meninggal, karena mereka sangat terbatas untuk memperoleh amal yang baik. Mereka mengharap dan mengintip kebaikan dari anak-anaknya, kerabat, dan saudara-saudaranya yang beriman. Khususnya doa-doa mereka dalam shalat-shalat malam mereka, sesudah shalat-shalat fardhu, dan doa-doa mereka di kuburan-kuburan suci. Hendaknya seorang anak mendoakan ayah dan ibunya lebih banyak daripada terhadap orang lain, dan beramal kebajikan untuk mereka.

Dalam suatu hadis dikatakan: “Sungguh ada seorang hamba yang tercatat sebagai anak yang berbakti kepada kedua orang tuanya ketika mereka masih hidup, kemudian keduanya meninggal, tetapi ia tidak melaksanakan apa yang mereka tinggalkan dalam agamanya dan tidak memohonkan ampunan untuk mereka, maka Allah azza wa jalla mencatatnya sebagai anak yang durhaka. Ada juga seorang hamba yang tercatat sebagai anak yang durhaka kepada kedua orang tuanya dan tidak berbakti kepada mereka ketika mereka masih hidup, tetapi setelah mereka meninggal ia melaksanakan apa yang mereka ditinggalkan dalam agamanya, dan memohonkan ampunan untuk mereka, maka Allah azza wa jalla mencatatnya sebagai anak yang berbakti.” (Al-Kafi 2: 163, hadis ke 21)

Di antara kebaikan yang terpenting bagi kedua orang tua dan seluruh kerabat yang telah meninggal adalah menunaikan perintah agama yang mereka tinggalkan saat hidupnya, melepaskan mereka dari hak-hak Allah dan mahluk-Nya, mengqadha’ apa yang mereka tinggalkan, haji dan seluruh ibadahnya, dengan cara membayar atau bersedekah.

Dalam riwayat yang shahih dikatakan bahwa Imam Ja’far Ash-Shadiq (sa) melakukan shalat untuk anak-anaknya setiap malam dua rakaat, dan untuk kedua orang tuanya setiap hari dua rakaat; pada rakaat yang pertama setelah Fatihah membaca surat Al-Qadar, dan rakaat kedua surat Al-Kautsat. (Al-Bihar 82: 63)

Umar bin Yazid berkata bahwa Imam Ja’far Ash-Shadiq (as) melakukan shalat untuk puteranya setiap malam dua rakaat, dan untuk orang tuanya setiap siang hari dua rakaat.” Kemudian aku bertanya kepadanya: Mengapa shalat untuk anak dilakukan di malam hari? Beliau menjawab: Karena permadani untuk anakku. (At-Tahdzib 1: 467, hadis ke 178)

Imam Ja’far Ash-Shadiq (sa) berkata:
"Sesungguhnya seorang mayit yang berada dalam himpitan kubur, kemudian Allah meluaskan kuburnya dan memberikan karunia kepadanya. Lalu dikatakan kepadanya: Kamu diringankan dari himpitan kubur karena shalat Fulan saudaramu untukmu. Kemudian ditanyakan kepada Imam Ja'far Ash-Shadiq (sa): Bolehkah shalat dua rakaat itu untuk dua orang? Beliau menjawab: Boleh.

Selanjutnya beliau berkata: "Sesungguhnya seorang mayyit, ia merasakan bahagia akibat kasih sayang yang dihadiahkan kepadanya dan permohonan ampunan untuknya, sebagaimana orang yang hidup bahagia dengan hadiah yang diberikan kepadanya. (Al-Faqih 1: 117, hadis ke 554)

Rasulullah saw bersabda:

يدخل على الميت في قبره الصلاة والصوم والحجّ والصدقة والبر والدعاء ويكتب أجره للذي يفعله وللميت

“Masuklah pada mayyit di kuburnya shalat, puasa, haji, sedekah, kebajikan, dan doa; dan pahalanya dicatat untuk orang yang melakukan dan juga untuk mayyit. (A-Faqih 1: 117, hadis ke 557)


Rasulullah saw juga bersabda:

مَنْ عمل مِنَ المسلمين عن ميت عملا صالحاً اضعف له أجره ونفع الله به الميت

“Barangsiapa dari kalangan muslimin yang melakukan amal shaleh untuk orang yang telah meninggal, Allah melipatgandakan pahala baginya dan dengannya memberi manfaat pada orang yang telah meninggal.” (Al-Faqih 1: 117, hadis ke 556)


Dalam suatu riwayat dikatakan: Jika seseorang bersedekah dengan diniatkan untuk orang yang telah meninggal, Allah memerintahkan kepada malaikat Jibril agar datang membawa seribu malaikat ke kuburnya, dan masing-masing malaikat membawa tempat makanan dan berkata: “Salam atasmu wahai kekasih Allah, ini hadiah dari Fulan bin Fulan untukmu.”

“Kemudian bercahayalah kuburnya, dan Allah memberikan kepadanya seribu kota di surga, mengawinkannya dengan seribu bidadari, memberinya seribu pakaian yang baru, dan menunaikan baginya seribu kebutuhan.” (Al-Bihar 82: 63, hadis ke 7)

Mengambil pelajaran dari kisah mimpi yang benar
Syeikh Abbas Al-Qumi, penulis kitab Mafâtihul Jinân dan Manâzilul âkhirah mengatakan bahwa tentang kehidupan di alam Barzakh kita dapat mengambil pelajaran dari mimpi yang benar dan bermanfaat.

Artikel ini disarikan dari kitab Manâzilul âkhirah karya Syeikh Abbas Al-Qumi.

Wassalam
Syamsuri Rifai

Monday, 5 January 2009


first day at school


perasan tak?kami sebenarnya bergambar 4 org..hehe

lumrah dunia.....



sejenak aku terfikir ketika menghantar Fateen ke taskanya pagi tadi..itu baru permulaan untuk detik2 perpisahan antara ibu-bapa-anak...itulah lumrahnya alam....sebagai ibu detik pertamanya seawal anaknya dilahirkan...tali pusat yang menghubungkan mereka selama 9 bulan...di putuskan demi meneruskan sebuah kehidupan...siapa yangtidak sayangkan anak...dan siapa yg mahu berpisah...apa jua sebab perpisahan...itu pasti akan terjadi dlm apa jua bentuk...

Fateen akan meninggalkan keluarganya ini nanti... itu sudah pasti...seperti kami adik beradik meninggalkan ibu keseorangan di kampung bukan lah disengaja dan bukan jua perancangan...tapi itulah lumrah...kerana masing2 sdh punya hala tuju...

Alam persekolahan lah yang paling ketara..menjarakkan anak dan keluarganya pada peringkatnya menigkat dewsa...namun talinya masih di pegang ...tanggungjawab masih di pundak ibubapanya ..untuk menilai dan membimbing anak2 ke jalan yang benar....

setelah melalui alam persekolahan ...alam pekerjaan...mungkintidak lama sebelum melangkan ke alam rumahtangga....tika ini tali sudah dilepaskan dan diserahkan kepada sang suami untuk terus membimbing...

Alam barzakh..perpisahan dunia yg kekal sebelum menuju akhirat...kala ini hanya doa yg mampu dipanjatkan...

jadi semua detik2 itu pasti akan tiba...samada kita bersedia atau tidak utk menghadapinya...

Sunday, 4 January 2009

hmm..dua hari ni maid aku cuti...ahhaa..nilah peluang aku mau masuk dapur..aku bukan apa ..sebenarnya lebih suka kalau memasak sorang 2 di dapur tu..kalau ada maid aku mesti aku jadi mcm kaku...(al maklumlah..maid aku kan lagi sedap masak dari aku sendiri...!!).. MIL aku pun mkn 2 hari ni makan macam sedap sgtlah aku masak..almaklumlah..rasanya dah berminggu2 mkn mknan maid aku masak..sampai aku pun naik bosan..hehe...

so aku plan mcm mau masak nasi ayam hari ni...memandangkan..ayam jak yg tggl di peti sejuk tu....hee..mau beli ikan bercintalah akumau pigi pasar lepas ni....tapi kena juga pigi..sbb kalau tunggu abang balik...maknanya mkn ayam jak lah kami..(haha..nostalgia mcm di UK pulak tu!!)


hmm...esok MIL akan balik LD...since dah berminggu2 dia temankan aku disini...alhamdulillah aku pun sudah sihat ..dan kdg2 faez sahaja yg meragam..sebab colic nya tu...btw....

gambar dulu2....


kalau tak silap aku ni kat ranau..


which one is me?

Tidak dinafikan..bapaku dulu pun seorang yang suka ambil2 gambar ni....so baru2 ni balik kampung.terkorek lah album2 dulu...yg mengandungi gamabr2 kami ketika kecil2...dan comel...hahaha..oleh kerana aku takdak scanner..aku snap jek balik...dan editlah apa2 yg patut...hmm..muka aku sikit mcm fateen,,but for sure...tang mata nya tu aku tak boleh lawan...

Friday, 2 January 2009

my childhood best friend.....




2 Muharam lepas(kalau aku tak silap)...aku ngan Fateen g melawat isteri kepada seorang kawan baik aku masa kecil dulu...bygkan ni bukan kecil masa sekolah menengah ke apa...sekolah rendah pun bukan..tapi sekolah tadika(tadika st francis convent)..lebih dari 20 tahun tak jumpa....yg lagi best tu...auntie,uncle dan adik S*t*pun ada...tiba2 terasa macam muda kembali...hikhikhik....kalau boleh nak jumpa semua kengkwan sepermainan dahulu...(kalau lah ada member lama kat maktab gaya dulu terbaca entry ni..please contact me...@ facebook...search: suzana awang)..

when i was a little girl

p/s thanks to adeq for the lovely pics....:)