belanja dulu dan sekarang...

Masih ku ingat...semasa aku dengan kak nah di matrikulasi USM...pernah berkongsi sebungkus nasi bungkus...(to be true)memang satu bungkus nasi tu susah hendak di habiskan kalau seorang...sangat banyak..jadi oleh kerana harganya pun berpatutan dan dikira murah dengan lauk pauk yang ada..so kami pun ambil keputusan untuk berkongsi sahaja...

semasa aku di kelantan pun...walaupun dengan duit biasiswa yg ada..mencukupi untuk belanja harian..tapi oleh kerana ingin berjimat jika hendak beli tiket flight balik sabah,terpaksa lah bab duit makan di "potong" sendiri...mujurlah aku duduk di kelantan....makanan sangat murah dan mengenyangkan walaupun dengan hanya RM1.50(nasi kerabu+ikan+solok)...aku kira jika pun harganya sdhnaik sekarang pasti masih dlm lingkungan yg berpatutan...

Cumanya aku hairan kenapa budak2 zaman sekarang yg study seolah2 tidak pernah mencukupi duit belanjanya...satu sahaja dalam fikiranku...jika rm 100 diberkan dalam seminggu pasti sekurang2nya rm 20-30 dibelanjakan untuk beli "reload handphone"..so baki duit yg ada rm 70 sememangnya sangat cukup untuk belanja makan jika tidak membeli peralatan lain...kalau pun sekali mkn rm5..kalau mkn 2 kali sehari...untuk seminggu ..guna matematik sedikit la..(rm10x 7)=rm 70...tapi bygkan jika reload itu di beli lebih dari rm30..obviously tidak akn cukup utk makan...kalau aku dulu..kalau sdh asyik mereload dan untuk tujuan"bergayut" selalunya minta top up kanlah dgn che abang..tu...(lagilah kalau sdh bekerja kan!!)

Semasa aku ngan kaknah masuk universiti sekali dulu..memang perit...kena pandai2 lah control belanja agar tidak terlalu menyusahkan mama yg memang sedia susah...sendiri kena ingat dan pandai mengukur baju di badan sendiri..kalau tahu asl keturunan tu dari keluarga yg susah dan kurang mampu..belanja pun kena berpada2..niat di hati supaya tidak membebankan mama..dan biarlah bersederhana asalkan cukup makan,dan konsep "berpapa asal bergaya" tidak pernah kami praktiskan.mungkin sbb niat kami begitu..alhamdulillah Allah permudahkan perjalanan pembelajaran kami hingga mendapat ijazah..

teringat pulak aku kisah anak maid ku yg terpaksa dtg ke Sabah juga mengikut jejak langkah ibunya..walaupun cita2 nya ingin melanjutkan pelajaran di dalam bidang kedoktoran..tapi oleh kerana tiada siapa yg mampu menanggung perbelanjaan..dia rela menguburkan cita2nya yg satu itu...dan bekerja demi keluarganya...

p/s ukur baju di badan sendiri

Comments

Popular Posts