Kisah di sebalik nama....

Ni mau cerita al kisah di sebalik nama...semasa mengandungkan Faez Zakwan..dann after anomaly scan dan sex baby pun di ketahui..balik rumah ja..after call kakak dan mamaku di Mlaysia dengan khabar gembira itu..aku terus surf internet untuk cari nama2 anak lelaki dalam Islam...kali ni aku nekad untuk carikan terus nama untuk buat surat lahirnya nanti,kerana aku tahu..masa sangat terhad untuk buat surat lahirnya nanti memandangkan abang kena balik ASAP...so cari punya cari...aku pun temui beberapa nama yang "possible"...so aku pun listkan nama2 tersebut..dan tunggu abang balik dari ofis untuk pilih nama yang terbaik..

Fathi = Pembukaanku, kemenanganku
Faiz = Berjaya
Fauzan = Kejayaan
Zharfan (Cerdik, pintar, cantik upanya)
Nama yang mudah tetapi jarang didengar. Namun menampilkan situasi dua dalam satu. Ianya memberikan gambaran seorang anak lelaki yang cerdik. Di samping itu memiliki rupa paras yang cantik. Satu nama yang cukup baik untuk membentuk seorang anak yang berwibawa.
Zabidi = Yang memberi
Zakwan = Yang cerdik, yang harum
Zafran = Kejayaan Asyraaf = Yang mulia
Azhar = Yang berseri, yang gemilang
1.Fathi Zharfan bin.Abu Bakar 2.Fathi Zakwan bin.Abu Bakar 3.Zabidi Azhar bin.Abu Bakar 4.Fathi Zafran bin.Abu Bakar 5.Fathi Azhar bin.Abu Bakar 6.Faiz Zakwan bin.Abu Bakar 7.Faiz Zharfan bin.Abu Bakar 8.Faiz Azhar bin.Abu Bakar 9.Faiz Zafran bin.Abu Bakar 1.Fauzan Asyraaf bin.Abu Bakar 2.Fauzan Azhar bin.Abu Bakar 3.Fauzan Zakwan bin.Abu Bakar 4.Fauzan Zharfan bin.Abu Bakar

so at last...nama Faiz Zakwan jadi pilihan abang..Zakwan katanya seakan2 Zawana..so aku pun setuju memandangkan itu pilihan abang..dan untuk menyamakannya dengan nama kakaknya,Fateen...Faiz=Faez...so begitulah al kisahnya..nama Faez di beri nama...to be exact..pada 10hb julai 2008...nama itu sudah sebati di hati kami.dan nama Faez Zakwan tidak aku hebahkan(rahsia kononny)..kecuali pada kawan2 yang terdekat di Soton...so sekembali nya aku dari UK...khabarnya kakakku(kak Nah) sudah bersalin anak ke tiga..seorg putera juga...so melalui telefon aku bertanya..siapakah nama anak kaknah yang sdh berumur seminggu setibanya kami di Sabah...dengan nada biasa kak nah menyatakan anaknya bernama Naim Zaquan...terus aku cuba "recall" balik kalau2 aku ada terlepas kata2 sebelum ni p ada kak nah tentang nama Faez atau kak nah saja main2...tapi ternyata itulah nama anak kaknah...dan sudah pun di daftarkan...terkejut juga aku pada mulanya..tapi aku nekad akan tetap berikan nama Faez Zakwan pada anak ku yng bakal lahir(masa itu)..kerana nama itu sdh sebati semenjak Faez 5 bulan dalam rahimku...

p/s banyak perkara sebenarnya yg secara keetulan pilihan aku dan kak nah ni..kadang2 serupa...tapi kali ni aku betul2 tidak menyangka..sehngga bab nama nak pun serupa...

Comments

BurungBelatuk said…
salam singgah n salam kenai...tahniah buat akak atas kelahiran faez...semoga dia menjadi anak yang soleh...amin

Popular Posts