dialah di hati...


ini ketika menghadiri konvo adikku di sarawak

perkara sama 16 tahun lepas datang menyingkap kembali dalam diari hidupku..kalau 16 tahun dahulu...aku berada di telinga kiri arwah bapaku membantunya mengucapkan syahadah ketika saat nazaknya..tetapi 18 hari lepas...aku yang menjumpai arwah kakakku(kak lin)yang terbaring dan sudah tidak bernyawa di kediaman bunda di kg pimping..asalnya aku ingin mengejutkannya untuk makan malam...padahal kurang dari 5 minit...aku melihat dia melihatku dari bilik tidurnya,,tapi tiada pula dia memanggil kami yg berada dekat dengannya jika dia berada dlm kesakitan tika itu...

aku dan fateen ketika itu menuju ke katilnya..ku lihat dia tertunduk di tepi katilnya...berkali2 aku mengejutkannya..tetapi ternyata panggilanku tiada respon..ku lihat bahagian dadanya seolah tiada nafas yg turun naik...ku periksa carotid pulse dan radial pulsenya...pun tiada denyutan...lantas aku bangunkannya dr posisinya tertunduk ke posisi supine...dan ku dgr jantungnya juga tiada degupan...aku mula mengalirkan airmata..seolah2 jawapan yg satu itu sudah terkotak di fikiranku...mama dan kak mie pun segera ku panggil..dan utuk kepastian lg ku periksa pupil reflexnya..memang telah fixed and dilated...tiada ku sangka kak lin pergi meninggalkan kami sebegini cepat dan tiada pesanan yg tertinggal...segalanya masih segar di ruang minda ini..walaupun aku bersyukur kerana di beri kesempatan bersamanya di saat akhirnya...namun aku masih sedih akn pemergian kak lin....masih terbayang di saat2 akhir sebelum dia dibawa pergi meninggalkan kami dan rumah ini...

mama..adalah "teman" sejati kak lin...setahuku..mereka ini tidak pernah berpisah sejauh ini...paling lama pun semasa mamaku mengerjakan haji ke mekah..pastinya yg paling sedih adalah mamaku...kerana kemana sahaja mamaku pastinya ada kak lin...segala2nya dilakukan bersama..menonton drama indonesia bersama,berkongsi hobi,ke pekan pun berdua,tidur bersama,bangun ke toilet di bening subuh pun beriringan,menghadiri majlis kenduri kahwin pun bersama..

ada sekali ketika aku dan mamaku membeli brg di GIant..lebih kurang 2minggu selepas perginya kaklin..mamaku tiba2 teringatkan kaklin..dan menangis di situ juga...tiba2 mama teringat saat2 mereka berdua membeli belah..dan memilih 2 apa2 yg perlu di cuba

...bagi ku kaklin masih ada bersama2 kami selama2nya...


AL FATIHAH....

Comments

Popular Posts