ikan rebus..dan lunch...

Tghari ni selepas ja husbnd aku balik dr solat jumaat...kami pun lunch..hari ni masak ikan rebus jak...ikan tenggiri masak rebus asam..hmm...walaupun simple dan paling cepat di masak bagi aku tulah yang paling membangkitkan selera makan aku selama 6 bulan aku disini...tambahan pulak tu adalah salah satu resepi favourite husbnd aku yang dah lama aku tak masak semenjak dtg uk ni...reason..sebab jrg sebenarnya beli ikan..dan nak ada complete ramuan/accesory ni bukan selalu ada..so kebetulan baru shopping di kedai halal baru2 ni...adalah serai/asam jawa/cili/tomato...so bolehlah melengkapkan rasa...lagi yg best pasal masak ikan rebus ni..aku tak payah goreng2 bawang ke hape...so kuranglah sikit rasa2 yang kurang menyenangkan tekak ku ini...

resepi ikan rebus

3 potong besar ikan tenggiri
2 batang serai(di ketuk)
tomato 2biji dipotong 4(ikut suka)
cili padi 4 biji
cili merah(dihiris nipis)+biji
asam jawa(secukup masam)
belacan(sebesar hujung ibu jari)
bawang merah/putih/halia dihiris...
air utk merebus...500 ml
garam secukup rasa

cara2nya campakkan semua dalam periuk...pastu tunggu lah sampai dah mendidih..pastu makan dgn nasi putih...

pasti bertambah kalau husbnd aku mkn ngan ikan rebus ni...

Comments

Popular Posts