makan..makan

tengah2 menikmati dinner mlm ni ngan husbnd aku ..tiba2 keluar kisah mkn masa aku student dulu..kat Kelantan lah especially..yang best nya kat Kelantan ni..mknnya pelbagai jenis yg aku tak pernah jumpa kat tempat lain..tapi dapat kat mana2 kat sana..pastu yg bestnya harganya murah..sesuaile ngan kami yang bergelar student ni...
Mai aku cerita satu persatu....char kuey teow(ni mknn penang tapi aku 1st time mkn kat kelantan)...sedap sangat..walaupun aku tak boleh nak compare ngan real CKT kat Penang sbb aku tak pernah try...tapi satu study group aku dah mmg "jatuh centa"kat CKT ni...esp kalau after study group...malam2...mulalah perut dah lapar...so ktrang yg satu kepala ni pun apalagi..jom g depan(sebab ckt ni gerainya kat depan USM jek....biasanya kami akan mkn kat gerai tu..sebab panas2 lagi sedap...tp kalau ada sambal cili kat bilik kitorang pun tapau bawa balik...

Selepas CKT...aku ngan groupmate aku suka mkn keli percik esp tghri jumaat..selepas buat study group clinical kat HUSM...ada byk gerai makanan yg jual keli percik nih..tapi ada satu je yg kami selalu pergi...hmm..sedapnya...keli percik...mkn pulak ngan sambal pauh(mangga)...ada lagi satu gerai tu..aku suka order sup tulang/daging...sup dia mmg sedap n airnya jus mangga yang ni ice-blended..sementara tunggu order lepak le sambil tgk tv...besanya kami book meja yg paling depan ngan tv..lagi satu yg best..sebab selalu sgt mkn kat sini..waiter2 ni dah familiar ngan ktrang so mknn ktrang lah yg akan siap dulu..jgn jeles ok..

ada lagi satu..nasi kukus+ayam goreng special...ni jauh sikit kalau nak beli...kena g town dulu...kalau g gerai nih..jgn harap nak mkn katsini sebab selalu je penuh ngan pelanggan...nak order tapau pun kena beratur beb..punyalah ramai peminat...

hmm tak habis lagi ni cerita mkn2 nih..ada satu kedai kopi lama dekat ngan masjid muhammadi di bandar kota bharu...kedai ni roomate aku yg kenalkan.dia kata ayah dia suka minum kat sini sebab roti dia freshly baked...dan kombinasi telur rebus ngan butter dia sangat2 sedap...tapi dia bukak mlm je..ni pun agaknya mmg dah ada peminat2 yg lama n veteran kalau g situ mcm kembali ke zaman silam dan kena tunggu tempat duduk..selalu full jugak...

ohh..aku tak cerita pasal mkan vegetarian yang di jual dalm usm sendiri...hmm yg ni mmg sedap..dan aku dgr sekarang ni pun masih ada lagi...yang mkn selalu bukan sekadar yg vegetarian jek..yg tak vegetarian mcm aku nih lah selalu beli mknan kat sini...

yang tu kalau hari2 biasa..kalau masa puasa lagilah byk pilihan...kuih2 yang aku suka beli mcm ..kuih akok,..hmm dan byk lagila sebab aku tak igt dah nama dia...

p/s bestnya kalau study group aku reunion dan g makan kat semua tempat ni balik....:)

Comments

Popular Posts