Mengaji..

Selepas ajar fateen baca iqra lepas maghrib tadi...hmm..tiba2 hari ni aku teringat arwah ayah...semasa mengajar aku dan kak nah belajar mengaji quran dulu...sebelum tuh ngaji muqaddam ngan ustaz rozaimie...(student bapa masa tu)....rupanya di ajar ngaji oleh bapa sendiri ni lagi terasa ngerinya..hehe...senyum aku kalau ingat balik...arwah bapa aku nih jenis yg tegas dan sikit garang..kalau masa ajar ngaji Quran..aku pulak ngan kak nah jenis yang sikit2 nak tergelak(tak serius lah)sampaii satu tahap tuh agaknya bapa aku dah hilang sabar..sebab dah lah asyik nak tergelak pastu asyik salah ja tajwid yang bapa aku dah ajar ntah ke berapa kali..."cucuk karang mata atu"tiba2 bapa aku cakap(bahasa brunei..pandai2 le korang translate yek)...tapi taklah sampai nak cucuk mata kan,,just gertak je..anak2 bapa yang nakal nih..tapi itulah juga yang jadi kan kami ni manusia...terima kasih bapa sebab ajarkan kami Al Quran..sebab itulah pegangan hidup kita hingga akhirat nanti...

hmm kalau dulu kan kita belajar muqaddam...walaupun tebal dan lambat nak habiskan..tapi aku rasa tu lagi..aku suka kot..compare ngan iqra..yang terus pada sebutan...hmm..tapi terpulanglahkan...yang penting kedua2 tu asas kepada mengaji Quran..

Comments

Anonymous said…
Awu andangnya...babu rusnih la tu menawakan ketani. C fateen tu pakai ja nda bedangan..mun ada dangannya karang..ayat yang sama jua tu keluar.."CUCUK KARANG MATA ATU". Ko ingatka lagi ayat yang menyebabkan ktani ketawa...memang tetap segar dalam ingatan.. DISSULLAQ!!!
mamafateenz said…
atu balum lagi cerita,kitani sembahyang berjemaah sama kakmi...

Popular Posts