kehidupan semasa matrik...labuan


Alhamdulillah aku dan kakak aku diterima masuk matrik USM...spt yg kami idam2kan..tp bygkan jelah...single parent mcm mak aku..bukan senang nak sekolahkan kitorang ni serentak...nasib baik mak aku ni jenis penyabar orgnya,tak mudah mengalah...diteruskan jg...dgn bantuan pakcik aku(arwah abg mak aku)...arwah byk sgt tolong kitorang bukan masa kitrang masuk matrik ni je...kakak aku yg kat UIA pun masa tu byk ihsan dari arwah...YaAllah Engkau saja yg dpt membalas budi arwah..AL FATIHAH untuk Allahyarham Hj Othman Abd Razak...amin...
masa tulah kehidupan berasrama penuh first time kitorang rasa...baru aku tahu..patutlah student2 berasrama penuh ni bijak2 dan cemerlang semuanya...sbb sistem pembelajarannya...sgt efektif...kalau kitrang kat rumah ada lagi diselang selikan ngan kerja2 rumah..tak mcm kat sini..tp no wonderlah jg student2 yg dr form one kat sini esp...pompuan..tak reti sgt buat kerja2 rumah mcm memasak..(tp tak semualah kan)..
nak citer ni...how student kat sini study memang aku sendiri pun terkezut dan terikut2...la...aku rasa selain mkn tidur n solat..yg lain semuanya ditumpukan utk study...yg lagi memakjubkan aku..even after lampu semua(dorm) dpadamkan pun berpusu2 my junior ni ke arah pintu siap ambik buku memasing and bantal memasing..aku igt nak buat apalah kan..rupanya nak sambung study kat tepi pintu(sbb lampu korridor masih menyala)...nama yg aku masih igt...hafizah ngan adiknya,e-in(sama matrik ngan aku),siti muhairah,ivonne(tak igt nak spell mcmna,sorang org srawak(tp tak igt nama ddia)...

lagi yg best masa hari Ahad....inspection day....semua org kena cantikkan dorm..dan kemaskan diri..sbb akan ada prefect and guru pengawas akan buat spotcheck from dorm by dorm...oh aku baru igt...biasanya selepas inspection lebih kurang pukul 11 pg satu dorm pakat2 makan maggi ramai2...."as a BRUNCH(breakfast and lunch)hehe...dont get me wrong yg ni just menu dorm jerk...menu dewan makan lagi best....
setahun kat labuan.. pelbagai kisah suka n duka...yg duka n horror masa kitorang satu asrama pompuan jadi takut sbb hura2...hantu pompuan yg terkena sumpahannya sendiri tgh cari mangsa nya kat labuan..."hantu" tu asalnya dr semenanjung...dia cari mangsa anak dara sunti..apalagi semua org jadi takut..but kalau fikirkan balik sekarang n i..mcm tak logik pula...hehe...

SMSL labuan ni cantik sebab location dia betul2 tepi laut...aku nyer kelas masa tu(matrik pendeta) duduk atas sekali dan hujung bgunan, so view dia pheweet...memang stunning esp kalau msa nak hujan ngan awan gelap..so air laut tu jadi cantik sgt...rugila masa tu aku blum ada camera lagi...takpa nanti aku usahakan pegi situ lagi..insyaAllah...

alhamdulillah result matrik 1 mengizinkan kitrang dua beradik ni further matrik 2...nak citer....lagi susah masa ni...sbb yuran pengajian kat penang tambahn lg nak naik flight ke semenanjung masa tu....mahal...bukan ada mcm air asia skrg ni tambang murah2...rezeki dr Allah tu sentiasa ada...nasib baik kami ada baki dermasisiwa yayasan Sabah...about rm1000....so ada lah buat membantu sdikit ngan duit rumah sewa....(masa tu la..lepas rumah tu dijual)...after this...entry pasal matrik penang pulak(1st time naik flight ke semenanjung)

Comments

Popular Posts