my precious(hehe sebut betul.. macam gollum dlm LOTR)



aku selalu marah kat patient aku...esp yang datang ke hospital semata2 dtg nak gugurkan anak..first of all memang lah HARAM dan BERDOSA..and it was lawfully illegal in Malaysia.....dont care what reason behind it....terlanjur/tertipu /dan macam2 ter ....lagi yg aku dapat...bukan senang nak face patient yg dtg dengan multiple reason ni...esp kalau remaja2...or even university student...
kekadang sampai sanggup tu tipu kat doktor ..terjatuh kat toilet lah...dan macam2 lah...but yg aku paling tak terima kalau yg datang tu memang purposely dtg utk reason tu...dtg dgn muka sikit pun tak de riak wajah yg bersalah...and then mereka2 ni dtg dgn kawan2 jarang lah dtg dgn "org yg bertangungjawab" tu..kalau aku tanya siapa yg suruh buat ni...nanti dia kata boifren dia yg suruh gugurkan...sbb takut malu dsb...aku susah betul nak kawal emosi kengkadang dgn golongan2 ni...then nanti aku cakap kat mereka2 ni...korang ni tak fikir ke nanti kalau korang dah kahwin then ditakdirkan korang susah nak dpt anak...??korang akan menyesal sebab dah gugurkan anak ni nanti...zuriat korang sendiri....

ada sekali tujam 4 pagi , 2-3 org perempuan ni bawa kawan dia "bleeding",dgn baju yg menjolok mata...kata mereka ni baru sampai dr semenanjung(kerja d situ) and dtg Sabah semata2 nak gugurkan anak kwn dia ni lah....taknak gugurkan kat semenanjung sbb takut malu dan takut mak ayah dia tahu..(masyaAllah)...ntah dia tipu aku ke tak masa tu...walahua'lam...so kwn dia yg nak gugurkan anak tu...setelah aku examine memang kena masuk wad,sebab os(pintu rahim ) pun memang dah buka...so admit for induced misscarriage....korang tahu tak baby dia tu dah 24 minggu...bayangkan dah cukup sifat semua...so blum habis lagi cerita tu...korang tahu tak...kawan2 dia kata apa kat aku,masa aku kata kat kwn2 dia yg dia ni kena admit wad...dia kata tak boleh sebab flight dorang pagi tu juga kena balik sememnanjung....so dia tak boleh admitt...HELLO.!!...siapa yg nak beranak ni korang ke kwn korang ni...?kalau dia "terberanak" kat flight nanti siapa yang nak bertanggungjawab,kalau dia mati kat flight tu sbb pendarahan siapa nak jawab..korang!!...aku yg dah menahan marah aku sejak dorang dtg tadi tu..terus je jadi PANAS...sbb reason yg dia bg aku tu...at last kawan2 dia keluar dan patient aku tu admit jg akhirnya...heeii....sabar je lah...then aku fikir jg...dorang ni kerja apa?hmm...ntahlah

Then satu lagi aku terfikir kat mana mak bapa mereka ni..kdg2 dtg 2-3 pagi remaja2 ni dtg hospital...mak ayah dia tak tahu ka?atau memang dah jadi perkara biasa mak bapa dia ni biarkan anak2 dia ni merayau sampai ke pagi....???sometimes tu yg aku takut....menjaga seorang anak dara ni satu cabaran yg sgt besar...esp...kalau zaman dah makin mencabar nih...pengaruh tu dtg dari setiap sudut....kalau mak ayah lg asyik busy...heeii ni yg buat aku takut nk beranak ramai2....my baby...my precious

Comments

~aNNa~ said…
bukan jan je takut nak beranak ramai. anna pun sama jan. takut sangat menda2 ni jadi kat anak2 kita. kita tatau masa zaman derang cemana. jan pun skang ni pun dah teruk...dah umat akhir zaman. mudah-mudahan terhindar la perkara-perkara mungkar kat anak2 kita...inshaAllah
mamafateenz said…
serious,macam2 dah jadi sekarang ni ,tu yg nak jadi ibu zaman sekarang dan akan dtg ni makin membimbangkan...kdg2 benda pelik2 jadi kat sekeliling kita ni yg tak mustahil kena kat family kita kan...nauzubillah...minta dillindungi olehNya sentiasa
Anonymous said…
kak jan, betul bangeet tu....saya pun dah kena dgn patient2 ni...elok2 ja mood nak keja jd x elok...

-ruth-
mamafateenz said…
betul ruth,dah lah stress kerja satu hal,pastu mereka2 ni pulak muncul...heee..geram pun ada
Fiona said…
Hmm susah kan Jann zaman sekarang.. apa lagi klu zaman anak kita ? Aduhh .. susah hati worr..

Popular Posts