Kuih siput

Kuih siput ni salah satu favourite aku since aku kecik2 lagi....sebelum datang uk ni pun bawa 2 bungkus besar kuih siput yang makcik aku buat sendiri..resepi dari makcik aku tu belum dapat lagi(tgh tunggu kaknah tanyakan)

haa..akhirnya dapat resepi kuih siput dari weston...hehe mekasih kakna
Special dari Weston...

Cara-cara nya ialah..

Tepung Gandum..
Telur sebiji
planta atau santan..dicampurkan sehingga lembut..
Garam secukup rasa(sr)
Gula(sr)
ajinomoto(sr)
ketumbar(sr)
rempah kari(sr)
jintan putih(sr)
lada kering secukupnya
udang kering di blend (kalau mau la)
daun sup
dua tapak tangan dan minyak untuk menggoreng...hihihi...

p/s: perencah2 tu pandai2 la ikut rasa sendiri...dari babu rusnih tu..

...so yg ni respi yg aku jumpa dalam mesra.net...nampak lebih kurang mcm yg aku buat masa sekolah menengah dulu...so kalau dah ada resepi makcik aku baru aku masukkan kemdian...

bahan2nya...

4 cawan tepung gandum
4 cawan udang kering
1 sudu ketumbar
½ biji kelapa
4 cawan minyak
3 biji bawang merah
1 sudu jintan manis
1 sudu jintah putih
2 sudu lada sulah
Sedikit garam dan ajinomoto
Cara:

Semua bahan di tumbuk halus kemudian di gaul dengan tepung. Panaskan minyak anggaran 2 cawan(hmm bab panaska minyak ni aku ndak sure sangat la..ada ke ndak makcik aku buat gtu), kemudian gaulkan dengan tepung hingga rata. Masukkan santan kemudian uli sampai lembut dan tekan ke atas acuan kemudian gorengkan hingga masak dan kuning.

selamat mencuba

p/s Asmah kan aku lupa lagi mau bekalkan luqman kuih siput tu...

Comments

Anonymous said…
Special dari Weston...

Cara-cara nya ialah..

Tepung Gandum..
Telur sebiji
planta atau santan..dicampurkan sehingga lembut..
Garam secukup rasa(sr)
Gula(sr)
ajinomoto(sr)
ketumbar(sr)
rempah kari(sr)
jintan putih(sr)
lada kering secukupnya
udang kering di blend (kalau mau la)
daun sup
dua tapak tangan dan minyak untuk menggoreng...hihihi...

p/s: perencah2 tu pandai2 la ikut rasa sendiri...dari babu rusnih tu..
Nika said…
Ish... di perantauan ni mcm2 ba teringin mau dimakan kan. Nasib baik kita ni jadi suri rumah ble la buat sendiri. Kalu balik sabah nanti jadi pembeli setia ja hehehe...
Anonymous said…
saya ada mnjual kuih siput
whatsapp 0173696742

Popular Posts