carboot sale..charity shop


even pushchair Mama & Papas ni pun aku beli di CS masa mula2 dtg UK dulu...
Kedengaran hujan turun dengan lebat diluar sana..adakah ini petanda...esok aku tak boleh pegi "Carboot Sale"....pergh...penat aku menunggu saban minggu...idea mau beli apa pun sdh ter"list"..dalam kotak fikiran aku nih...


Carboot ni lah tempat mau cari benda2 yg branded 2nd hand yg masih boleh pakai..contohnya..MP3 player sony...tu boleh dapat sekitar GBP 2(rm14) ,Jersey original...boleh dapat serendah 50 pence(rm3.50)...kadang2 menda tu siap ada tagged dan lagi tak pernah pakai pun,macam ada satu skirt M&S(mark and spencer)...harga asal nya GBP 20(rm140)..aku boleh dapat harga GBP 2 jek(rm 14)..tapi kena pandai2 cari dan bargain..selain dr tu..tool2/kerusi/perhiasan rumah/baju2..from 0-70 y.o.../kasut(apa jenis brand)/permainan budak2(ha...di sinilah 'sorga'budak2)/painting/kitchenware/jam)pelbagai jenis)/golf stick/almari/electronics-jgn terkejut kalau kalau nampak TV/laptop/komputer/vhr player/dvd player di carboot...dlm erti kata lain..semuanya ada..kdg2 "car for sale" pun ada...org jual rumah jelah takda di CS ni...

Dalam pemerhatian aku yg singkat ini(< a year)aku rasa mereka(omputih) ni suka shopping tapi pakai nya sekejap bebenor...dan carboot sale ni..adalah tempat mereka "recycle" balik duit mereka untuk menda lain contohnya melancong....satu perkara yg aku respect kat dendorang ni..mereka pandai sangat jaga reta benda mereka ni,tak kiralah,baju/perhiasan/..so that brg2 yg mereka jual balik...masih dalam keadaan yg baik...

lagi satu...carboot ni tempat mereka nak clearkan barang yg sudahh tidak digunakan dan mereka nak mengemas rumahh dan perlukan ruang..atau dlm erti kata lain.."daripada di buang baik jual...at least ada juga hasilnya"..dan tak heran rata2 penjual nya..kereta bukan calang2...maksudnya tak kira kaya/tak berharta...boleh jual disini...

Ada satu lagi alternatif mereka kat sini..kalau ada brg2 yg nak dibuang tapi masih boleh pakai(etc baju/perkakas dapur)..bolehlah hantar ke "charity shop"..kedai ni menerima sumbangan public dan akan jual balik dgn arga yg murah(w/pun tidak semurah carboot sale)..hasil dari kedai ini adalah untuk sumbanagn kepada pesakit2...cth..cancer,heart patient even for animal charity....bagus kan...kalau ada di Malaysia...ada juga tempat mahu hantar brg2 yg sdh tidak dperlukan ni...daripada dilonggok di tong sampah

p/skalau di malaysia..ada juga kedai bundle..tapi ni sdh lebih kepada trader...bukannya individu sendiri yang jual brg2 personal mereka...

Comments

Popular Posts