kita cermin pada anak2...

Tanpa kita sedari..anak2 kita mengikut/meniru apa yang selalu kita lakukan..yang mungkin terlepas pandang...tetapi kalau terlihatkan perangai buruk si anak..mulalah aku naik berang..
Macam satu tabiat Fateen lately...dia suka mengerutkan keningnya...kind of facial expressionlah ...notice that kalau dia tgh confuse atau pun tgk aksi kartun yang tidak diingininya...so aku ngan abang selalu cegah fateen dari buat begitu dengan mengusap dahi/menegahnya dgn suara...sehinggalah sekali tu..semasa aku menegah fateen dari mengerutkan keningnya..aku terpandang wajah ku di cermin dan dalam masa yang sama aku tgh mengerutkan keningku..sambil buat muka menegah kepada Fateen..astagfirullah rupa2nya aku lah yang menjadi contohnya selama ini...huhuhu..itulah namanya contoh melalui teladan dan aku telah berikan teladan yang tidak sesuai pulak ngan fateen...

Teringat pulak cerita si anak sedara yang berumur 4 tahun,yang sangat petah berkata2...di minta oleh kakaku untuk tukarkan pampers adiknya yang berusia 2tahun lebh..."lantas..si kakak bersuara kpd adiknya..cepatlah a**a...banyak lagi kerja(kerja yang dimaksudkan itu hanyalah bermain) yang aku nak buat ni..."kakak ku yang mendengar..macam familiar ja ngan ayat tu..hehe..tu lah ayat kakakku yang selalu di gunakannya jika anak2nya lambat respon!!

Comments

Popular Posts