bun buatan sendiri....:)

roti bun....beraneka bentuk


bun sosej tu jd kegemaran fateen dan mmg kegemaran aku dari msia lagi...


makan dengan kopi panas...mmg sedap...mana nak dpt bun fresh buat sendiri..huhuhu


aku pernah cakap ngan sorang kwn,yg aku tak pernah lagi try buat kuih2 yg berasaskan yis(yeast) ni...cth..pau,donut,roti ke...dan yg sewaktu dengannya lah...aku ingat mulanya leceh kalau kena tunggu doh tu kembang..dan kalau jadi..kalau tak jadi ...mesti keras mcm batu...so...oleh kerana smlm berjaya buat pau kali kedua..walaupun tak kembang sangat..so hari ni aku pun cdg2 nak buat pau lagi..memandangkan ada lagi inti kacang hitam baki smlm...tapi kali ni tak mcm semlm,aku biarkan dulu doh tu untuk satu jam(lebih kurang) di kepanasan matahari dan aku dah tutup ngan kain putih di atasnya...dan lagi satu tepung gandum yg kebiasaan aku guna utk doh aku dah gantikan ngan tepung roti(strong bread flour)...so after 1 jam,aku pun excited apabila doh aku tuh kembang naik,...cantik...gebu...so aku pun tukar plan...nak buat bun pelbagai jenis...satu lagi inti...kelapa(guna dessicated coconut)...thanks to mekar sebab dah bagi aku idea nak buat inti dan doh yg molek tu....so aku buat bun sosej(jadi kegemaran Fateen)...dan bun inti kacang hitam dan kelapa....buat minum2 petang di hari yg cerah ini...

resepi
bahan doh...
2 cup bread flour(500 mg)
1 1/2 tea spoon instant yeast
1/4 cup minyak jagung
1/2 cup gula pasir(cairkan ngan 1 1/4 cup air suam)
(ni sebenarnya resepi doh pau..tapi aku belasah jek buat bun)
uli tepung+yis+minyak dan air gula tadi sehingga doh tidak melekat ke tangan...prefer lebih minyak dari byk air)
(biarkan doh dalam mangkuk adunan dan tutup atasnya guna kain putih dan bersih..letakkan pada hotspot..cahaya matahari tepi tingkap..hehe...selama lebih kurang 60-90 minit) atau hingga dah kembang naik...)

selepas dah kembang cantik ulilah ikut suka nak buat bentuk apa2...boleh tambah ngan sosej(jadi sosej gulung)..tambah inti coconut atau kacang hitam...ikutlah kreativiti anda...

pastu bakar dalam oven.Gas 5 atau 6...untuk 15 minit atau sampai permukaan atasnya jadi agak perang....)...selamat mencuba...

p/s..komen pertama yg kuar dari mulut abang..hmm..sedapnya(walaupun sempat aku"merajuk"sbb nak tunggu dia balik dr ofis sampai kopi dan bun aku dah mula jadi suam2...)...rupanya senang je nak buat bun ni!(dlm hati ku berkata..amboi...tu dia belum try buat sendiri tu!!dah kata senang..mana blehh)

Comments

Anonymous said…
cantiknya bun2 tu..... jan ni rajin btul masak2. penat2 pun mcm2 masaknya...
mamafateenz said…
tu kebetulan dtg "angin" dan "mood" nak masak tu kak anom...kalau tidak bercinta juga kalau nak buat kuih2 ni..hihi...silap2 jadi "chef" anak dalam rahim aku ni karang!!huhuhu..
Nika said…
sedapnya bun....sa pon dah start bikin roti sendiri sejak dpt tahu roti yg ada d c ni tidak halal. dulu masa musim sejuk pernah cuba tp tak menjadi. Skrg ni setiap minggu buat. Kdg buat roti sanwich, roti bulat utk burger n bun pjg utk sosej. Bila da menjadi ni komen papa Wafi: balik sabah nanti nda pyh beli d luar buat sendiri ja....huhuhu...
Anonymous said…
Waaaa...bagus-bagus..! balik nanti boleh buat kedai roti..buat biz sendiri. Nda payah sudah jadi doktor....hehehehe...doktor keluarga ja..atau doktor sambilan...
s.a.h said…
wah wah jann..ni yg lagi semangat nak buat. hari2 dok tgk resepi n gambar roti kat mamafami(yg ada belahan tu. tapi setakat tengok jelah.mood buat belum tiba lagi hehehe.
Fiona said…
Wahh ..this mummy masih rajin masak2 lerrr ...hehe, boleh buat bakery sendiri sudah jann ..si fateen food tester..kekekek
kin hashim said…
suke tgk gambar2 bun si jann ni...ni yg jeles nih..nak buat gak!

Popular Posts