Dapat artikel ni dari sini

PHD DAN RUMAH

Rumah yang saya sewa ini tergolong dalam kategori sedikit mahal, namun saya tiadapilihan lain. Secara peribadi saya bersetuju dengan kata-kata seorang Prof.Madya di UIA ketika membentangkan kertas kerjanya di Kursus Metodologi Penyelidikan di UIAM.

"Waktu buat PhD adalah satu waktu yang boleh sangat memerlukan kesabaran buat sebuah keluarga, terutamanya jika si suami yang menyambung PhD manakala isterinya tidak. Ini kerana sang isteri akan merasa kurang perhatian dari suami keran asuami terbeban dengan fikiran menyiapkan PhD, hingga menyebabkan tumpuannya kepada isteri dan anak-anak jatuh merudum. Jika tidak ditangani dengan baik, ada rumahtangga yang bergoncang kerananya" Demikian lebih kurang isinya.

Beliau menambah :

"bagi lelaki pula, ia berbeza jika si isteri yang menyambung PhD dan suami ikut bersama, ini kerana suami lebih bebas untuk ke sana sini, bekerja dan enjoy kehidupan mereka di negara asing ini. Keadaan ini jarang boleh dinikmati oleh isteri, jika suami yang belajar. Hasilnya tekanan ke atas suami adah kurang berbanding isteri. Tekanan ke atas isteri pula berganda"


Untuk itu, saya kira berkorban sedikit wang ringgit yang dikumpul dahulu untuk menyediakan rumah sewa yang lebih selesa adalah merupakan unsur tambahan yang penting buat keluarga saya terutamanya anak-anak yang inginkan ruang untuk berlari dan bermain.

Memang sangat benar, kemampuan sabar sang isteri amat amat diperlukan di ketika pembelajaran PhD ini. Suasana yang hampir sama juga ketika saya menyiapkan masters di Jordan dahulu.

nak baca lagi?MORE here



Comments

Popular Posts